Descrição
This work focuses on the documentary analysis of an extension program entitled "Educa Pontal", carried out through an university/basic education system partnership. The program, result of diagnostic and learning assessment actions, has been carried out since 2019. Through an Extension Management System, the university operationalizes the registration and monitoring of the actions linked to the Program. The objective was to identify and analyze the program's managerial and documentary data. The research approach is qualitative, elaborated by using documentary sources/reports from 2019 to 2021, downloaded from the Management System, categorized and analyzed textually and by descriptive statistics. The results indicate that training processes were developed that covered workshops with the following themes: citizenship, ethics, teaching and learning, skills training, and others, with an average of 100 to over 1,000 participants, being these basic education teachers, managers, and high school students.||O artigo tem como foco a análise documental de um programa de extensão intitulado “Educa Pontal”, realizado mediante a parceria universidade/sistema de educação básica. O programa, resultado de ações de diagnóstico e avaliação da aprendizagem, tem sido realizado desde 2019. Por meio de um Sistema Gestor de Extensão a universidade operacionaliza o cadastro e acompanhamento das ações vinculadas ao Programa. O objetivo foi identificar e analisar os dados gerenciais e documentais do programa. A abordagem de pesquisa é qualitativa, elaborada mediante utilização de fontes documentais/relatórios do período de 2019 a 2021, baixada do Sistema Gestor, categorizados e analisados textualmente e por estatística descritiva. Os resultados indicam que foram desenvolvidos processos formativos que abrangeram workshops com os temas: cidadania, ética, ensino e aprendizagem, formação de competências e outros, com média de 100 até mais de 1.000 participantes, sendo esses professores de educação básica, gestores e estudantes de Ensino Médio.