-
Civility and national issues in the debate on Revolución de Mayo monument (Buenos Aires, Argentina)||Civismo e questão nacional em debate no monumento à Revolución de Mayo (Buenos Aires, Argentina)
- Voltar
Metadados
Descrição
Since it became Argentina’s capital, the city of Buenos Aires has turned into the target of a series of actions that have transformed its urban space towards national expression. Plaza de Mayo was involved in this process of linking between nationalist narratives and symbolic strategies by the end of nineteenth century and the beginning of the twentieth, when independence centenary was in the horizon. In turn-of-the-century first decade, there was a contest for a Revolución de Mayo monument to be placed in the square, so it could substitute the previous one. From this contest, several propositions emerged. They have clearly shown different conceptions on the nation and its main “heroes” or leading figures and a very specific interpretation of Argentinian History, which goal was to consolidate in collective memory the events related to the Revolución. We will focus here on the analyses made on Revista Técnica about the projects in order to handle the disputes around the city and the comprehension of monuments as civic pedagogy. ||Desde que se tornou capital da Argentina, a cidade de Buenos Aires foi alvo de ações que transformaram seu espaço urbano buscando expressar a nação. A Plaza de Mayo foi envolvida nesse processo de articulação entre narrativas nacionalistas e estratégias de base simbólica, do final do século XIX até início do XX, quando se aproximava o centenário da independência. Na primeira década da virada, foi lançado um concurso para o monumento à Revolución de Mayo a ser colocado na praça, substituindo o anterior monumento pátrio. Do concurso emergiram propostas de intervenção no espaço da Plaza – evidenciando concepções sobre a nação, seus principais “heróis” ou protagonistas e uma leitura da História argentina bastante específica, que buscava consolidar na memória coletiva os eventos relacionados à Revolución. Atentaremos aqui às análises feitas na Revista Técnica sobre os projetos, para tangenciar embates em torno da cidade e da compreensão de monumentos como forma de pedagogia cívica.
Colaboradores
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Abrangência
Argentina; Contemporary | Argentina; Contemporâneo
Autor
Alves, Ana Carolina Oliveira
Data
18 de junho de 2019
Formato
Identificador
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/resgate/article/view/8654906 | 10.20396/resgate.v27i1.8654906
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2019 Ana Carolina Oliveira Alves
Fonte
Resgate: Revista Interdisciplinar de Cultura; Vol. 27 No. 1 (2019): jan./jun. [37]: Dossiê Cidades Imaginadas, Cidades Reais; 73-98 | Resgate: Revista Interdisciplinar de Cultura; Vol. 27 Núm. 1 (2019): jan./jun. [37]: Dossiê Cidades Imaginadas, Cidades Reais; 73-98 | Resgate: Revista Interdisciplinar de Cultura; v. 27 n. 1 (2019): jan./jun. [37]: Dossiê Cidades Imaginadas, Cidades Reais; 73-98 | 2178-3284
Assuntos
Civic pedagogy | Monuments | Urban space | National identity. | Pedagogia cívica | Monumentos | Espaço urbano | Identidade nacional.
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | Text | Texto