Descrição
The article aims to discuss the processes of transmission of cultural heritage and its contradictions. To this end, it analyses the schooling trajectories of three generations of a family from working class that experienced a process of upward social mobility through schooling. The fathers, mothers, children, and uncles of two generations of the same family were interviewed. The analysis showed that the members of the second generation of the family had successful school and social careers and that the third generation also followed a schooling path that signaled that they valued schooling as a way of maintaining the social position achieved by their nuclear families. The exceptions are two trajectories of dropping out or not entering higher education. Based on these, the paper discusses the complexity of the transmission of cultural heritage process and the contradictions existing in it.||O artigo tem como objetivo discutir os processos de transmissão da herança cultural e, em especial, as suas contradições. Para isso, são analisadas as trajetórias escolares de três gerações de uma família oriunda dos meios populares que viveu um processo de mobilidade social ascendente por meio da escolarização. Foram entrevistados os pais, as mães, os/as filhos/as e tios/as de duas gerações de uma mesma família. A análise evidenciou que os membros da segunda geração da família tiveram trajetórias escolares e sociais bem-sucedidas e que a terceira geração também segue um percurso escolar que sinaliza a valorização da educação escolar como modo de manutenção da posição social alcançada por suas famílias nucleares. Exceções são duas trajetórias de abandono ou não ingresso no Ensino Superior. A partir delas, o trabalho discute a complexidade do processo de transmissão da herança cultural e as contradições nela existentes.