-
LA EDUCACIÓN SECUNDARIA EN LOS CENTROS DE FORMACIÓN DE PERSONAS ADULTAS EN CATALUÑA||EDUCAÇÃO SECUNDÁRIA NOS CENTROS DE FORMAÇÃO DE PESSOAS ADULTAS NA CATALUNHA||SECONDARY EDUCATION IN THE ADULT EDUCATION AND TRAINING CENTERS IN CATALONIA
- Voltar
Metadados
Descrição
The concept of adult education is complex and has evolved in order to respond to the social requests of different historical moments. Basic education within adult training, understood as the graduate in secondary education focused on Catalonia, does not escape this complexity and evolution The concept of adult education is complex and has evolved in order to respond to the social requests of different historical moments. Basic education within adult training, understood as the graduate in secondary education focused on Catalonia, does not escape this complexity and evolution either. Generally, it has many different features compared to the rest of regular education, the main one being the socio-educational characteristics of its students. That is because, on the one hand, they must combine their training process with the responsibilities of their age; and on the other, more and more students are younger as a result of the school failure of the regular educational system. This means that, among other things, dropping out of school represents one of the most serious problems with which this type of education must face, which implies a restructuring of it to respond to the challenges posed in this society of continuous and accelerated change. Therefore, analysing compulsory education in adults implies taking into account several factors, because of the multidimensionality of the process. The article deals with some institutional, curricular and personal aspects that correspond to the macro, meso and microsocial systems respectively, to later provide some proposals that go through, among other things, the need of a flexible curriculum, the adoption of a social and community model and, fundamentally, the educational guidance within this training field. ||El concepto de educación de personas adultas resulta complejo y ha ido evolucionando con el objeto de responder a las exigencias sociales de los diferentes momentos históricos. La educación básica dentro de la formación de adultos, entendida como el graduado en educación secundaria centrado en Cataluña, no se escapa tampoco de esta complejidad y evolución. En líneas generales, cuenta con muchos rasgos diferenciadores respecto al resto de enseñanzas ordinarias, siendo el principal las características socioeducativas de su alumnado, bien, porque al encontrarse en la etapa adulta deben compaginar su formación con las responsabilidades propias de su edad, o bien, porque el alumnado es cada vez más joven fruto del fracaso escolar del sistema educativo ordinario. Esto hace que, entre otras cosas, el abandono escolar represente uno de los problemas más graves con los que se debe enfrentar este tipo de educación, lo que implica una reestructuración de la misma para dar respuestas a los retos que se plantean en esta sociedad de cambio continuo y acelerado. Analizar, por tanto, la enseñanza obligatoria en adultos implica tener en cuenta varios factores, dada la multidimensionalidad del proceso. El artículo trata algunos aspectos institucionales, curriculares y personales que se corresponden a los ámbitos macro, meso y microsocial respectivamente, para después aportar algunas propuestas que pasan, entre otras cosas, por la necesidad de una flexibilidad curricular, la adopción de un modelo socio comunitario y, fundamentalmente, la orientación educativa dentro de este ámbito formativo.||O conceito de educação de adultos é complexo e evoluiu para responder às demandas sociais de diferentes momentos históricos. A formação básica na educação de adultos, entendida como a formação relativa ao ensino médio na Catalunha, não foge a essa complexidade e evolução. Via de regra, possui características diferenciadoras se a comparamos com a educação básica do público em geral, estando entre as principais, as características socioeducativas de seus alunos, porque, quando estão na fase adulta, devem combinar o estudo com as responsabilidades de sua idade, ou porque os alunos são cada vez mais jovens como resultado do fracasso escolar do sistema educacional comum. Isso significa que, entre outras coisas, o abandono escolar representa um dos problemas mais sérios com os quais esse tipo de educação deve enfrentar-se, o que implica uma reestruturação para responder aos desafios que surgem nessa sociedade de mudança contínua e acelerada. Portanto, analisar a escolaridade obrigatória em adultos implica levar em consideração vários fatores, dada a multidimensionalidade do processo. O artigo trata de alguns aspectos institucionais, curriculares e pessoais que correspondem às esferas macro, intermediário e micro social, respectivamente, para posteriormente apresentar algumas propostas que abarcam, entre outras coisas, a necessidade de flexibilidade curricular, a adoção de um modelo sócio comunitário e, fundamentalmente, a orientação educacional nesse ambiente de formação.
Periódico
Colaboradores
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Abrangência
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Autor
Jaca, Ana Soldevila | Ordóñez, Juan Llanes | Teijón, Amèlia Tey
Data
1 de outubro de 2020
Formato
Identificador
https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/7349 | 10.22481/praxisedu.v16i42.7349
Idioma
Editor
Direitos autorais
Fonte
Práxis Educacional; v. 16 n. 42 (2020): Educação, currículo e juventudes: dilemas e desafios atuais (out/dez); 217-239 | Práxis Educacional; Vol. 16 Núm. 42 (2020): Educação, currículo e juventudes: dilemas e desafios atuais (out/dez); 217-239 | Práxis Educacional; Vol. 16 No. 42 (2020): Educação, currículo e juventudes: dilemas e desafios atuais (out/dez); 217-239 | 2178-2679 | 1809-0249
Assuntos
Abandono escolar | Flexibilidade curricular | Ensino médio para pessoas adultas | Orientação educativa | Abandono Escolar | Flexibilidad Curricular | Graduado en Educación Secundaria para Personas Adultas | Orientación Educativa | Drop out of School | Flexible Curriculum | Educational Guidance | Graduate in Secondary Education for adults
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion