Descrição
This article discusses the profile and life accounts of 40 local teachers working with preschool education in urban and rural areas within Rio Grande do Norte state. Stories revealed that their personal and professional careers, from experience-based knowledge, affect their pedagogic practices. Links between personal and professional life were assessed in this article from a sociologic perspective, as individual and social histories between educators and the groups or social field to which they belong. The subjectivity of such relations, comprised in the stories, was understood as intentional information, though hiding rhetoric discourses aimed by the educators at their groups – family, school and profession, among others.||O artigo discute o perfil e as narrativas de histórias de vida de 40 educadoras municipais da Educação Infantil da zona urbana e rural do RN. As narrativas revelaram que as trajetórias de vida pessoal e profissional, a partir dos saberes da Experiência, têm repercussões nas práticas pedagógicas das educadoras. As relações entre vida pessoal e profissional foram retomadas pela perspectiva sociológica neste artigo como história individual e social entre a educadora e seu grupo de pertença ou campo social. A subjetividade dessas relações contida nas narrativas foi compreendida como informações intencionais, mas que ocultam as retóricas dirigidas pelas educadoras aos grupos de pertença, entre outros, a família, a escola e a profissão.