Descrição
This paper intend to analyse the poetic voice of the presentation the play ‘The Blinds’, by Maurice Maeterlinck and staged by Denis Marleau. The sound of the actors and the manipulations operated on the voices are not intended to produce special effects, but rather seek to harmonize the sound design of the stage. There is a link between the meaning, the voice, the shapes and rhythm, and these elements appear to strengthen the literary text. As the actor is not physically present at the scene, only on the projection of its image, perhaps the presence of the actor emerges through her voice. And how sound is the propagation of a mechanical wave, which spreads through space, perhaps the actor's voice will pass the vehicle mediator and have a presence, a sound presence. ||O artigo pretende analisar a construção sonora da peça ‘Os cegos’, de Maurice Maeterlinck, encenada por Denis Marleau. Nesta encenação a sonorização dos atores e as manipulações operadas sobre as vozes não visam produzir efeitos especiais, mas sim harmonizar o desenho sonoro do palco. Há uma articulação entre o sentido, a voz, as formas e o ritmo, e esses elementos surgem para reforçar o texto literário. Como o ator não esta presente fisicamente na cena, somente a projeção de sua imagem, talvez a presença do ator surja através de sua voz. E como o som é a propagação de uma onda mecânica, que se espalha pelo espaço, talvez a voz do ator consiga ultrapassar o veículo mediador e ter presença, uma presença sonora.