Descrição
ABSTRACT
This article reflects on the representation of the violated body in contemporary art through the analysis of “Postais para Charles Lynch”, by Garapa collective. In this work, the group provokes form and color distortions in frames extracted from videos of lynchings as a strategy to cover their explicit representation and, simoutaneously, violate the body of the image. Considering interviews with the artists, the analysis of the work and texts of Joan Fontcuberta, Hito Steyerl and Jacques Rancière, this article investigates the presence and circulation of images of public body agressions in the digital culture context, as well as the potential offered by art to reframe them.
KEYWORDS
Contemporary art, digital image, appropriation, violence.||O presente artigo busca refletir sobre a representação e a problematização da violência em trabalhos de arte contemporânea, tomando como fio condutor "Postais para Charles Lynch", do coletivo Garapa. Na obra, o grupo provoca falhas e ruídos em frames extraídos de vídeos de linchamentos para velar sua reprodução explícita e, simultaneamente, violar o corpo da imagem. Por meio da análise desse trabalho, da realização de entrevistas com os artistas e do diálogo com reflexões desenvolvidas por Joan Fontcuberta, Hito Steyerl e Jacques Rancière, procura-se investigar a presença e a circulação de imagens de suplício público do corpo no contexto da cultura digital, assim como o potencial da arte para ressignificá-las.