Descrição
This article analyzes the relationship between social movements and media. Its purpose is to identify how the media produced by the Landless Rural Workers’ Movement (Movimento dos Trabalhadores Sem Terra, MST), defines the self-image of their people, actions and social settings as opposed to the image of disqualification and criminalization predominantly presented by mainstream media.The empirical objects of the analyses consist of editions of the Movement’s newspaper O Jornal Sem Terra and the magazine Revista Sem Terra (from 2006 to 2007), it was also analyzed radio programs produced by the community radio 25 de Maio, in Madalena, Ceará State, during a week, in 2009, and the Movement’s website on the same year.Key words: social movements, Movement of Landless Rural Workers, media.||O objetivo geral deste trabalho é aprofundar a análise das relações entre os movimentos sociais e a mídia, identificando como a mídia produzida pelo Movimento dos Trabalhadores Rurais sem Terra (MST), particularmente, produz a autoimagem qualificada de seus sujeitos, lutas e cenários sociais em contraposição à imagem de desqualificação e de criminalização predominantemente apresentada pela mídia convencional, como estratégia para a inserção social global do movimento. Esta análise será feita a partirda mídia produzida pelo MST: o “Jornal sem Terra” e a “Revista sem Terra”, cuja análise foi realizada no período de 2006 a 2007; aprogramação da rádio comunitária 25 de Maio (Madalena, Ceará), acompanhada durante uma semana em 2009; e o site do MST, analisado, também, em 2009.Palavras-chave: movimentos sociais, MST, mídia.