-
“Serene night”: vocal style in acoustic recordings (1902-1912)||”Noche serena”: estilo vocal en grabaciones mecánicas (1902-1912)||”Noite serena”: estilo vocal em gravações mecânicas (1902-1912)
- Voltar
Metadados
Descrição
From 1902 to 1927 were produced in Brazil circa of seven thousand acoustic sound recordings of the first Brazilian professional popular music artists, as well as genres that were the basis for modern Brazilian popular music together with solos, duets and overtures of opera and operetta standards. The early song recordings, the first available register of performances made by Brazilian popular musicians themselves, are valuable records of popular music of oral tradition in Brazil. Listening to them we might have the ideathat they are “authentic” samples of traditional singing style for their proximity to Nineteenth Century practices. However, when comparing the singing styles of those pioneer stars, and their trajectory in the music industry, it is possible to perceive the subtle but important recording technological impact on the production and consumption of popular music practices. Recordings of the same traditional song (“Noite serena” [“Serene Night”]) with Bahiano (Zon-o-phone 506, 1902-1904), and Mário Pinheiro (Victor 98928, 1908- 1912), will serve as a case for analysis.||De 1902 a 1927, se produjeron en Brasil alrededor de 7000 discos “acústicos” (grabados por el sistema mecánico). Algunas de las grabaciones de la primera década del siglo XX son valiosos registros de interpretaciones de la música de tradición oral realizadas por los propios cantantes populares. Escuchándolos, construimos la idea de que son ejemplos de estilo popular “auténtico”, debido a su proximidad a las prácticas musicales del siglo XIX. Sin embargo, al comparar el estilo vocal de los pioneros de la grabación fonográfica en Brasil y su trayectoria profesional, es posible percibir el impacto sutil pero importante de la tecnología de grabación en la producción y consumo de música popular. Las grabaciones de la misma canción (“Noite serena”) con Bahiano (Zon-o-phone 506, 1902-1904) y Mário Pinheiro (Victor 98928, 1908-1912), servirán como estudio de caso.||De 1902 a 1927 foram produzidos no Brasil cerca de 7000 discos “acústicos” (gravados pelo sistema mecânico). Algumas das gravações da primeira década do século XX são registros valiosos de interpretações de música de tradição oral feitas pelos próprios cantores populares. Ao as escutarmos construímos uma ideia de que sejam exemplares de estilo popular “autêntico”, pela sua proximidade com as práticas musicais do século XIX. Entretanto, ao comparar o estilo vocal dos pioneiros da gravação fonográfica no Brasil e sua trajetória profissional é possível perceber o impacto sutil, mas importante, da tecnologia de gravação na produção e consumo da musical popular. Gravações de uma mesma canção (“Noite serena”) com Bahiano (Zon-o-phone 506, 1902-1904), e Mário Pinheiro (Victor 98928, 1908-1912), servirão como estudo de caso.
ISSN
2316-7858
Periódico
Abrangência
Brazil; 1902-1912 | Brasil; 1902-1912 | Brasil; 1902-1912
Autor
Ulhôa, Martha Tupinambá de
Data
27 de março de 2014
Formato
Identificador
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/muspop/article/view/12966 | 10.20396/muspop.v2i1.12966
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2014 Martha Tupinambá de Ulhôa
Fonte
Música Popular em Revista; Vol. 2 No. 1 (2013); 7-33 | Música Popular em Revista; Vol. 2 Núm. 1 (2013); 7-33 | Música Popular em Revista; v. 2 n. 1 (2013); 7-33 | 2316-7858
Assuntos
Estilo vocal | Tecnologia de gravação fonográfica no Brasil | 1902-1912 | Vocal style | Recording technology in Brazil | 1902-1912 | Estilo vocal | Tecnología de grabación fonográfica en Brasil | 1902-1912
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | Artigo avaliado pelos Pares | Texto | Text | Texto