Descrição
The purpose of this paper is to present a reading of Ivan Ângelo’s A festa, published in 1976, with emphasis on the relationship between the formal fragmentation and the dictatorship in Brazil. Beginning with Theodor Adorno and Walter Benjamin’s theoretical elements, we articulate the idea that the aesthetic form of the novel is constrained by social antagonisms. It was found that many aspects present in the book being studied (aesthetic fragmentation, degradation of the subject, marks of violence and authoritarianism) are common in other relevant works of the period. In this sense, it is possible to conclude that there is a relationship between the conditions of production and artistic presentation in specific socialhistorical circumstances.||O propósito deste trabalho é apresentar uma leitura do romance A festa, de Ivan Ângelo, publicado em 1976, considerando a relação entre a fragmentação formal e o contexto ditatorial brasileiro. Levando em conta elementos teóricos de Theodor Adorno e Walter Benjamin, procura-se articular a argumentação de que a forma estética, neste livro, é condicionada por antagonismos sociais. Averigua-se, ainda, que muitas características presentes na obra em questão (fragmentação estética, degradação do sujeito, marcas de violência e autoritarismo) são comuns em outras produções do período. Nesse sentido, chega-se à constatação de que existe uma relação entre as condições de produção e de apresentação artística em circunstâncias históricas específicas.