Descrição
This study refers to a critical reflection on the transgressive potential of a clownesque pedagogy carried out in a municipal school of Uberlândia, Minas Gerais, Brazil. From the adoption of a laughing poetics, clownesque characteristics and the insertion of the clown as a transgressive figure in the school environment when it comes to the proposal of building a laughing school, it was possible to analyze all possibilities, build dreams, subvert logic, disrupt Cartesianism, poetize moments, and choose laughter as part of a ritual aiming at breaking paradigms in primary education.||O presente trabalho refere-se a uma reflexão crítica acerca das potencialidades transgressoras de uma pedagogia palhacesca, realizada numa escola da rede municipal de Uberlândia-MG. A partir da apropriação de uma poética ridente, de aspectos palhacescos e a inserção do palhaço como figura transgressora no âmbito escolar, no que tange a proposta de construção de uma escola risonha, foi possível perceber possibilidades, construir sonhos, subverter a lógica, poetizar momentos, descontruir o cartesianismo e eleger o riso como ritual de quebra de paradigmas na educação básica.