Descrição
The article seeks to analyze the proposals of the new normative document for national education -the National Curricular Common Base regarding the teaching of Brazilian dance in elementary education, raising hypotheses that question the choices of the document and the consequences to the work to be done with the theme within the school. It seeks to raise some concepts about the characteristics ofpopular culture that affect the quality of the proposal to be performed at school, pointing out ways and options covered by the author in her training in dance and her teaching in the municipal network of São Paulo. Finally, it concludes by reflecting on the possible lessons learned in an in-depth project with popular culture and Brazilian dance.||O artigo procura analisar as proposições do novo documento normativo para a educação nacional - a Base Nacional Comum Curricular quanto ao ensino da dança do Brasil no ensino fundamental, levantando hipóteses que indagam as escolhas do documento e quais as consequências para o trabalho a ser feito com o tema dentro do âmbito escolar. Busca-se levantar alguns conceitos sobre as características da cultura popular que afetam a qualidade da proposição a ser realizada na escola, apontando caminhos e opções percorridas pela autora em sua formação em dança e em sua docência na rede municipal de São Paulo. Por fim, conclui-se refletindo quais os aprendizados possíveis em um projeto aprofundado com a cultura popular e a dança do Brasil.