Descrição
Here is a study on inclusive dance education focusing on two specific groups: the elderly and the visually impaired -with whom the researchers worked on their studies. This work is part of inclusive education, studying education for those who did not always have space in dance, due to deficiencies or physical restrictions arising from natural or acquired processes. With this, the aim is to broaden the possibilities of the professionals of dance teaching and to highlight the benefits of the training of the graduation in dance for those who work with such people, containing in this work ideas on how to work with this distinguished public. It also contains reflections on personal and collective transformations of the individuals involved in these processes.||Encontra-se aqui um estudo sobre o ensino inclusivo da dança, com foco em dois grupos específicos: idosos e deficientes visuais - com os quais as pesquisadoras trabalharam em suas práticas pedagógicas. Este trabalho parte da educação inclusiva, estudando o ensino para aqueles que nem sempre tiveram acesso à dança, por conta de deficiências ou restrições físicas decorrentes de processos naturais ou adquiridos. Com isso busca-se ampliar as possibilidades de atuação no ensino da dança e, principalmente, evidenciar os benefícios da formação da licenciatura em dança para que os professores atuem em uma perspectiva inclusiva. O trabalho contém também, reflexões a respeito das transformações pessoais e coletivas nos indivíduos envolvidos nesses processos.