-
NARRATIVES OF TEACHERS: CONTINUED EDUCATION/TRAINING IN TIMES OF CURRICULAR CENTRALISM: EDUCAÇÃO/FORMAÇÃO CONTINUADA EM TEMPOS DE CENTRALISMO CURRICULAR||NARRATIVAS DE PROFESSORAS: EDUCAÇÃO/FORMAÇÃO CONTINUADA EM TEMPOS DE CENTRALISMO CURRICULAR
- Voltar
Metadados
Descrição
The article was constructed from a cut of the narratives explained in a research developed in the period 2017-2018 with teachers from the municipal education network in the municipality of Rio Branco - Acre. It is the result of a qualitative research approach, in which the sources of information were teachers brought together in a focus group, to narrate their perceptions about their continuing education/training processes. Nine teachers participated in the group, aged between 25 and 41 years old and variable time of effective exercise in the teaching profession. The objective that guided the research was to analyze teachers' narratives about aspects of continuing education/training that had the opportunity to participate, showing the logic/s of organization and understanding that permeated the education /training processes of the cut decade. The theoretical basis that guided the study was Benjamin (1985); Hall (1997); Bragança (2012); Ball (2002; 2005). We argue, based on the teachers' narratives, that in the pathways of continuing education /training there are predominant logics that narrow the understanding of what it means to be a teacher, guided by the perspective of performativity and management of the results of the work of the teacher and the school.
KEYWORDS: Narratives. Continuing education-training. Performativity.
||O artigo foi construído a partir de um recorte das narrativas explicitadas em uma pesquisa desenvolvida no período 2017-2018 com professoras da rede municipal de educação do município de Rio Branco – Acre. É resultante de uma abordagem qualitativa de pesquisa, em que as fontes de informação foram professoras reunidas em um grupo focal, para narrarem suas percepções a respeito dos seus processos de educação/formação continuada. Participaram do grupo nove professoras, com idade entre 25 a 41 anos e tempo variável de efetivo exercício na profissão docente. O objetivo que norteou a pesquisa foi o de analisar narrativas de professoras sobre aspectos da educação/formação continuada que tiveram a oportunidade de participar, evidenciando as lógicas de organização e compreensão que perpassaram os processos orientadores da educação/formação da década recortada. A base teórica que orientou o estudo foi Benjamin (1985); Hall (1997); Bragança (2012); Ball (2005; 2002). Argumentamos, embasadas pelas narrativas das professoras, que nos percursos de educação/formação continuada são predominantes lógicas que estreitam a compreensão do que é ser professor, orientados pela perspectiva da performatividade e do gerenciamento dos resultados do trabalho do professor e da escola.
ISSN
1807-1856
Periódico
Autor
Pessoa, Valda Inês Fontenele | Lopes, Antônia Aparecida Lima
Data
5 de junho de 2020
Formato
Identificador
https://periodicos.ufac.br/index.php/mui/article/view/3783 | 10.29327/210932.8.1-25
Idioma
Editor
Direitos autorais
Copyright (c) 2020 MUIRAQUITÃ - REVISTA DE LETRAS E HUMANIDADES
Fonte
Muiraquitã: Revista de Letras e Humanidades; v. 8 n. 1 (2020) | 2525-5924 | 1807-1856 | 10.29327/210932.8.1
Assuntos
Narrativas. Educação-formação continuada. Performatividade.
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion