Descrição
Given the importance of the filmmaker Wong Kar-wai not only in the panorama of the cinema of Hong Kong, but in the contemporary cinematographic production as a whole, this paper proposes an analysis of his work concentrated on the problem of the identity of his characters. What we may call the «wongian subject” can be analyzed through various elements such as the tension between past, present and future, the relationship to public and private space, the changes of the perception of time and memory. Another important question that is analyzed is the relationship of the films with the social and political context of contemporary Hong Kong, because the topics of love, loneliness and alienation which invade the protagonists find relation in the transnational character of the Asian cinema and the fusion – often problematic – between Orient and Occident.||Dada a importância do director Wong Kar-wai não somente no panorama do cinema de Hong Kong, mas na produção cinematográfica contemporânea como um todo, o presente ensaio propõe uma análise de sua obra concentrada no que diz respeito à problemática da identidade dos personagens. O que podemos chamar de “sujeito wongiano” pode ser analisado através de diversos elementos, tais como a tensão entre passado, presente e futuro, a relação com o espaço público e o espaço privado, as mudanças na percepção do tempo e da memória. Outra questão importante examinada no trabalho é a relação dos filmes com o contexto social e político de Hong Kong contemporânea, porque os temas de amor, solidão e alienação que invadem os protagonistas encontram relação no caráter transnacional do cinema asiático e na fusão – frequentemente problemática – entre Oriente e Ocidente.