-
The evidence crisis: COVID-19 and the uberization of the work of mathematics teachers in the city of Petrópolis||A CRISE DAS EVIDÊNCIAS : A COVID-19 E A UBERIZAÇÃO DO TRABALHO DOS DOCENTES DE MATEMÁTICA NO MUNICÍPIO DE PETRÓPOLIS
- Voltar
Metadados
Descrição
The pandemic unleashed by COVID-19 has drastically affected the entire world economy. Situations of extreme tension like this lead society to reflect on its own weaknesses. In this context, the present work discusses the precariousness of the teaching work of professionals in the city of Petrópolis, under the perspective of mathematics teachers from this municipal network. Deep social changes arising from the presence of new technologies on the global stage favor the adoption, by public and private bodies, of measures aimed at replacing employment with alternative forms of contracting. This research is located in the scenario of the pandemic caused by COVID-19, in which the temporary contracts of teachers of the municipal network of Petrópolis were suspended and, given the complexity of the world situation, the lack of perspective given to these professionals amplifies the personal crisis of each one. Based on a literature review on the recent precarious practices of teaching work in national basic education, a case study was conducted, which sought to analyze quantitative data regarding the way of hiring teachers from the municipal network of Petrópolis from 2016 to 2019 It is concluded that, despite the increase of professionals with graduate education in the studied period, this fact also did not contribute to the improvement of their working conditions, reflected in the substantial increase of teachers hired on a temporary basis in the period. This change in the teacher's profile also did not indicate an improvement in the learning process in mathematics by the students. The results corroborate with a worldwide symptom: the precariousness of labor relations present, particularly in the country's education field.||A pandemia desencadeada pela COVID-19 atingiu, drasticamente, toda a economia mundial. Situações de tensão extrema como esta conduzem a sociedade a refletir sobre suas próprias fragilidades. Nesse contexto, o presente trabalho discute a precarização do trabalho docente dos profissionais do município de Petrópolis, sob o recorte dos professores de matemática desta rede municipal. Modificações sociais profundas oriundas da presença de novas tecnologias no cenário global favorecem a adoção, por órgãos públicos e privados, de medidas que visem a substituição do emprego por formas alternativas de contratação. Esta pesquisa se situa no cenário da pandemia provocada pela COVID-19, na qual os contratos temporários de docentes da rede municipal de Petrópolis foram suspensos e, diante da complexidade da situação mundial, a falta de perspectiva dada a esses profissionais amplia a crise pessoal de cada um. Baseada em uma revisão de literatura sobre as recentes práticas de precarização do trabalho docente na educação básica nacional, foi realizado um estudo de caso, o qual procurou analisar dados quantitativos a respeito da forma de contratação dos docentes da rede municipal de Petrópolis de 2016 a 2019. Conclui-se que, apesar do aumento de profissionais com formação a nível de pós-graduação no período estudado, tal fato tampouco contribuiu para a melhoria de suas condições de trabalho, traduzida no aumento substancial de professores contratados de forma temporária no período. Essa mudança no perfil do professor também não indicou melhoria no processo de aprendizagem em matemática por parte dos estudantes. Os resultados corroboram com um sintoma mundial: a precarização das relações de trabalho presente, em particular, na área de educação do país.
ISSN
1516-9537
Periódico
Autor
Carius, Ana Carolina
Data
7 de janeiro de 2021
Formato
Identificador
https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/20425 | 10.35699/2238-037X.2020.20425
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2020 Trabalho & Educação | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Fonte
Trabalho & Educação; v. 29 n. 3 (2020); 181-193 | 2238-037X | 1516-9537
Assuntos
Contratação temporária | Professores de matemática | Precarização do trabalho docente | Temporary hiring | Math teachers | Precariousness of teaching work
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion