Descrição
The article aims to present some thoughts about the educational practices of educators from the Escola Família Agrícola – EFA (Agricultural Family School) “Zé de Deus”, located at Colinas do Tocantins, in the state of Tocantins (TO). The methodological path adopted in this qualitative research was oral history, with life narratives from six teachers. As a result, we identified that, in order to teach at EFA, it was necessary to deal with new schooling proposals and with teaching methodologies that were more appropriate to the rural context. The teachers narrated that, when they came into contact with the reality of the EFA “Zé de Deus”, they learned about the importance of dialogical education, as a basis for Alternating Pedagogy, as well as to build their teaching identities and their role in face of the challenges and possibilities of the EFA context.||O objetivo do artigo é apresentar reflexões sobre as práticas educativas de educadoras/es da Escola Família Agrícola (EFA) “Zé de Deus”, localizada no município de Colinas do Tocantins, no estado de Tocantins. O percurso metodológico da pesquisa tem como método a História oral, com narrativas de histórias de vida de seis professores. Como resultados, identificamos que, para se lecionar na EFA foi necessário lidar com novas propostas escolares e com metodologias de ensino mais adequadas ao contexto campesino. Os/as professores/as narraram que, ao entrarem em contato com a realidade da EFA “Zé de Deus”, aprenderam sobre a importância da educação dialógica, como base para a Pedagogia da Alternância; a construírem suas identidades docentes e seu protagonismo diante dos desafios e das possibilidades do contexto da EFA.