Descrição
The humans have on different manifestations of language a way to understand themselves and the world they inhabit. The manifestations that involve art, specifically the visual arts, need the ability to see to be comprehended. However, seeing can be an inattentive action that does not help in the process of meaning production. This paper highlights the importance of an attentive look that overcomes the inattentiveness that nothing says about what is seen and reaches the attention to produce meaning. Based on a narrative from an image book, Pula, gato! (CASTANHA, 2008a), we discuss the experience with visual art and explain the regimes of interaction (GREIMAS, 2002; LANDOWSKI, 2009; 2010) that may pervade the mediated experience in the relation with objects of art.||O ser humano tem nas diferentes manifestações da linguagem uma maneira de compreender a si mesmo e o mundo que habita. As manifestações que envolvem a arte, especificamente as das artes visuais, necessitam para sua compreensão da capacidade de ver. No entanto, ver pode ser uma ação desatenta e que pouco auxilia na produção de sentido. O presente artigo destaca a importância do olhar atento para que se compreenda melhor a arte imagética. Esse olhar precisa ser mediado para que ultrapasse a desatenção que nada diz daquilo que vê e alcance a atenção produtora de sentido. Com base na narrativa do livro de imagem Pula, gato! (CASTANHA, 2008a), discutiremos a experiência com as artes visuais e explicitaremos regimes de interação (GREIMAS, 2002; LANDOWSKI, 2009;2010) que podem perpassar a experiência mediada na interação com objetos artísticos.