-
O conhecimento pedagógico do professor de educação física da escola pública no Rio Grande do Sul – uma etnografia em Porto Alegre||O CONHECIMENTO PEDAGÓGICO DO PROFESSOR DE EDUCAÇÃO FÍSICA DA ESCOLA PÚBLICA NO RIO GRANDE DO SUL – UMA ETNOGRAFIA EM PORTO ALEGRE
- Voltar
Metadados
Descrição
The study examines to identify that knowledge sustain the pedagogic practice of physical education teachers of public school, of the state net of teaching. In that sense, the effective analysis of this study was centered in the theoretical conceptions, in the professional trajectory and in the daily of physical education teachers. The used methodology was centered in a qualitative perspective of an ethnographic study involving sixteen teachers and six schools of the public state net of teaching in the city of Porto Alegre. This work points for the need of understanding, with more depth the daily school, through studies of qualitative perspective, where the understanding of the relationships that embrace the scholastic community, sustain a pedagogic action of physical education teachers, without disrespecting the social, political, economic and cultural context.||O estudo trata de identificar que conhecimentos sustentam a prática pedagógica do professor de educação física da escola pública da rede estadual de ensino. Nesse sentido, a análise efetiva desta investigação foi centrada nas concepções teóricas, na trajetória profissional e no cotidiano dos professores de educação física. A metodologia utilizada centrou-se na perspectiva qualitativa de um estudo etnográfico envolvendo dezesseis professores e seis escolas da rede pública estadual de ensino na cidade de Porto Alegre. Este trabalho aponta para a necessidade de compreenderse, com mais profundidade, o cotidiano escolar, através de estudos de perspectiva qualitativa, onde a compreensão das relações que abrangem a comunidade escolar sustente uma ação pedagógica dos professores de educação física, sem desconsiderar o contexto social, político, econômico e cultural. The study examines to identify that knowledge sustain the pedagogic practice of physical education teachers of public school, of the state net of teaching. In that sense, the effective analysis of this study was centered in the theoretical conceptions, in the professional trajectory and in the daily of physical education teachers. The used methodology was centered in a qualitative perspective of an ethnographic study involving sixteen teachers and six schools of the public state net of teaching in the city of Porto Alegre. This work points for the need of understanding, with more depth the daily school, through studies
ISSN
0104-754X
Periódico
Autor
Scherer, Alexandre | Molina Neto, Vicente
Data
30 de dezembro de 2000
Formato
Identificador
https://seer.ufrgs.br/Movimento/article/view/11786 | 10.22456/1982-8918.11786
Idioma
Fonte
Movimento (ESEFID/UFRGS); v. 6, n. 13 (2000); 71-80 | Movimento (ESEFID/UFRGS); v. 6, n. 13 (2000); 71-80 | Movimento (ESEFID/UFRGS); v. 6, n. 13 (2000); 71-80 | 1982-8918 | 0104-754X
Assuntos
Educação física escolar. Conhecimento pedagógico. Formação de professores. Educação física. | Educação Física
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion