-
The Educative Case: a methodological possibility of mediation in distance education||O Caso Educativo: uma possibilidade metodológica de mediação em EAD
- Voltar
Metadados
Descrição
This work aims at presenting and reflecting on the methodology of Educative Case, developed within the context of a distance education course towards teacher formation addressing the ones who work at rural schools in Minas Gerais. That is concerning an activity based in conceptions presented by theoretical writers acquainted with historical-cultural perspectives and which aims to open up possibilities for the course-taker/professor in terms of linking up practical knowledge with theoretical one obtained throughout the course. It was accomplished an illustrative analysis of a report presented as a coursework where the results narrated by the course-taker/professor convey educative process effectiveness which take into account articulation between theory and practice as well as cultural diversity and existence of differentiated inter-action processes which emerge from teaching/learning relation-ships.||Este trabalho tem como objetivo apresentar e refletir sobre a metodologia do Caso Educativo, desenvolvida no contexto de um curso a distância de formação de professores que atuam em escolas rurais mineiras. Trata-se de uma atividade fundamentada em concepções apresentadas por teóricos alinhados com a perspectiva histórico-cultural e que visa abrir possibilidades ao cursista/docente de articular o seu conhecimento prático com o conhecimento teórico obtido no decorrer do curso. Foi realizada a análise ilustrativa de um relatório apresentado como trabalho de conclusão de curso, em que os resultados narrados pela cursista/docente demonstram a efetividade de processos educativos que levam em consideração a articulação teoria/prática, assim como a diversidade cultural e a existência de processos diferenciados de interação que se dão nas relações de ensino-aprendizagem.
ISSN
2358-6338
Periódico
Autor
Rocha, Maria Isabel Antunes | Nogueira, Maria das Graças Fernandes | Vieira, Rita de Cássia
Data
15 de outubro de 2012
Formato
Identificador
https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2011 | 10.35699/2237-5864.2012.2011
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2015 Maria Isabel Antunes Rocha, Maria das Graças Fernandes Nogueira, Rita de Cássia Vieira
Fonte
Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 2 (2012); 71-85 | Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 2 (2012); 71-85 | Revista Docência do Ensino Superior; v. 2 (2012); 71-85 | 2237-5864 | 2358-6338
Assuntos
Caso Educativo | Educação do Campo | Alfabetização e Letramento | EAD | Educative Case | Rural Education | Initial Reading Instruction. | Literacy | Distance Education
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion