Descrição
These writings constitute the trajectory of an encounter between a research in Education and Virgínia Kastrup’s thematic of invention. They are about going through the process of this research and the relation of invention, the processes of subjectification and teachers’ formation. The cognitive perspective of invention is the one of problem invention and implies a constant movement of problematization, of getting affected by novelty and surprise, potentialized in the possibility and capability of the living problematizing, eliminating the determinism which recognition imposes. Based on this, meetings with pre-service teachers were considered within a formative space: provokations, problem posing, forces which allow recognitive ruptures, affection, strangeness to what appear different and problematic. A research which was done in an unceasing movement of comings and goings, in the process of learning another field of possibilities for thinking, creating, feeling, and living.||Estes escritos compõem a trajetória de um encontro entre uma pesquisa em educação e a temática da invenção, de Virgínia Kastrup. Trata de percorrer o processo dessa pesquisa e a relação da invenção, os processos de subjetivação e a formação de professores. A perspectiva cognitiva da invenção é a da invenção de problemas e implica um constante movimento de problematização, de afetar-se pela novidade e pela surpresa, potencializando-se na possibilidade e capacidade do vivo de problematizar, de eliminar o determinismo que a recognição impõe. Com base nisso, encontros com futuros professores foram pensados dentro de um espaço formativo: provocações, colocações de problemas, forças que permitissem rupturas recognitivas, afecção, estranhamento ao que chegava de diferencial e problemático. Uma pesquisa que se fez num movimento incessante de idas e vindas, no próprio processo de aprender outro campo de possibilidades de pensar, de criar, de sentir, e de viver.