Descrição
Artistic and pedagogical practices have changed since the middle of the 20th century, changing from hermetic techniques, such as classes as ends in themselves, to projects that involve a rich interplay of theory and practice. The choice of particular practices – whether artistic or pedagogical – tends to be initially based on technical reasons, but subsequently they embrace a wide conceptual framework. That change has to do with the systematization of the Triangular Approach, with art as transiting through time and space, with a shifting social context. Reflecting on these conditions is part of the process of teaching and learning Art in the school setting.||As práticas artístico/pedagógicas têm mudado desde meados do século XX, passando de técnicas estanques, de uma aula e com fim em si mesmas, para projetos que envolvam tanto ações teórico-práticas, quanto ações prático-teóricas. A escolha de determinadas práticas – tanto artísticas quanto pedagógicas – tende a sair do tecnicismo para maior completude de conceitualização. Essa mudança tem a ver com a sistematização da Abordagem Triangular, com o trânsito da arte, que permeia tempo, espaço e lugar, e com o contexto social movediço que se apresenta. Refletir sobre essas condições faz parte do processo de ensinar/aprender Arte no contexto escolar.