-
A century of social housing in Brazil: analysis, referencial and relationships of plastic freedom Marquis de São Vicente Residencial – RJ with the Latin Ameri- can modernist production||Um século de habitação social do brasil: análise, referencial e relações de liberdade plástica do conjunto residencial marquês de são vicente – rj com a produção modernista latino-americana
- Voltar
Metadados
Descrição
From a survey of a graphic documentation, iconographic and textual, focused in the quality of an architectural party, relating to the types es-tablished, adopted and developed by the major icons of housing production (social and popular) in Brazil, it intends to intended to give an overview of the historical process evolution its interrelation with their Latin American peers. The first point of this analysis is the development of housing for workers, established in the late nineteenth cen- tury mainly in Rio de Janeiro, considered precursors of the housing groups, also monitoring and analyzing the changes deriving from the historical, political and social process from the subsequent decades, culminating with the modernist production. The aim was to detect and classify the principles and characteristics of the objects studied in order to extract the best of what there is in each case within the panorama of the construction techniques available, and identify concepts and political and administrative realities of each period, bringing material of historical record that describes the practices of architectural pro- duction and its relations with the experiences implemented by architects in Latin America in the times related. A detailed analysis of the collected material about the project and construction conditions of residential group “Marquês de São Vicente” between 1952 and 1954 in Rio de Janeiro, such as the building representative of the freedom of Brazilian modernism and a giant of social housing in the country, that allows us to understand the relationship between the political and social conditions from this moment and the possibilities of projectual innovation adopted by an architect called Affonso Eduardo Reidy, also determining the architectural design in the implementation of “Gávea” district. It also investigates the process of ideas circulation relating to his expressive freedom and his influence in the housing production typology with the Latin American architects.||A partir de um estudo de levantamento gráfico, iconográfico e textual focado na qualidade do partido arquitetônico adotado e desenvolvido por um dos principais ícones da produção habi- tacional de cunho social e popular no Brasil pretende-se traçar um panorama da evolução desta tipologia no decorrer do processo histórico e sua inter-relação com seus pares latino-americanos. Este estudo tem como ponto de partida a análise de material documental referente ao surgimento das Vilas Operárias, implantadas no final do século XIX principalmente no Rio de Janeiro, consideradas precursoras dos conjuntos habitacionais, acompanha e analisa ainda as transformações decorrentes do processo histórico, político e social das décadas subsequentes, culminando com a produção modernista. O objetivo foi detectar e classificar os princípios e características dos objetos estudados, a fim de extrair o que de melhor houver em cada um deles, dentro do panorama das técnicas construtivas disponí-veis, além de identificar conceitos e realidades político-administrativas de cada período, reunindo material de registro histórico que descreve as práticas da produção arquitetônica e suas relações com as experiências implantadas por arquitetos na América Latina em épocas correlatas. A análise pormenorizada do material coletado sobre a realidade das condições de projeto e construção do Conjunto Residencial Marquês de São Vicente entre 1952 e 1954 no Rio de Janeiro, como edificação representante da liberdade plástica do Modernismo brasileiro e um gigante da habitação social no país, nos permite compreender as relações existentes entre as condições político-sociais desse momento e as possibilidades de inovação projetual adotadas pelo arquiteto Affonso Eduardo Reidy, bem como determinar as soluções construtivas e o partido arquitetônico, definidos no contexto de sua implantação no bairro da Gávea. Também se investiga o processo de circulação das ideias referentes à liberdade expressiva de Reidy e sua influência na produção dessa tipologia habitacional
ISSN
1984-5766
Periódico
Autor
Eduardo Borzani Gonçalves, Paulo | Aparecida Piccinini Requena, Wendie
Data
4 de julho de 2012
Formato
Identificador
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2012 Paulo Eduardo Borzani Gonçalves, Wendie Aparecida Piccinini Requena | https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
Fonte
arq.urb; No. 8 (2012): jul. - dez. ; 112-131 | arq.urb; Núm. 8 (2012): jul. - dez. ; 112-131 | arq.urb; n. 8 (2012): jul. - dez. ; 112-131 | 1984-5766
Assuntos
habitação social | modernismo | transformação urbana | social housing | modernism | urban transformation
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion