Descrição
The article approaches the capoeira, culture that born in the fight for survival of the Black people in context of slavery in Brazil, became a social phenomenon and symbolic action of playful nature, being known and treated, nowadays, as a game. The reflections revolve around questions, such as, in the capoeira practice, what are the characteristics that support your nature of game? Which principles and dimensions of capoeira that underlie it while symbolic, creative and playful action? Anchored in a historical perspective there are pointed clues of this conceptualization, utilizing in theoretical debate between the categories worked by Huizinga (2012), Rego (1968), Abreu e Castro (2009), Capoeira (1985;1992) e Sodré (2002; 2005). The article defends that the capoeira is a synthesis of various worldviews, that gather together in a game of free expression.||O artigo aborda a capoeira, cultura que nasce enquanto luta de sobrevivência do povo negro em contexto de escravidão no Brasil, se torna fenômeno social e ação simbólica de natureza lúdica, sendo conhecida e tratada, nos dias atuais, como jogo. As reflexões giram em torno de questões, tais como, na prática da capoeira, quais as características que sustentam sua natureza de jogo? quais os princípios e as dimensões da capoeira a fundamentam enquanto ação simbólica lúdica e criadora? Ancorado em uma perspectiva histórica são apontadas pistas dessa conceituação, utilizando um debate teórico entre as categorias trabalhadas por Huizinga (2012), Rego (1968), Abreu e Castro (2009), Capoeira (1985;1992) e Sodré (2002; 2005). O artigo defende a capoeira enquanto síntese de diversas formas de cosmovisões, que se fundem na ação de um jogo de livre expressão.