Descrição
In 1947, the Municipal Library of São Paulo hosted the exhibition Artistic Photography, prepared by the Museum of Modern Art of New York with Andreas Feininger as the technical adviser. It was an educational show with photographic reproductions printed on panels and accompanied by texts, with images made by photographers such as Erich Salomon, Ansel Adams, and Henri Cartier-Bresson, amongst others. Originally entitled Creative Photography, it was conceived as a multiple exhibition, one that could be purchased and displayed simultaneously in several locations. The present article aims to analyze the show Artistic Photography and seeks to contextualize it in the midst of the profound cultural transformations of the aftermath of World War II. The American cultural activities held in Brazil in the period, the negotiations for the creation of the first museums of modern art in the country and the use of photographic reproduction techniques in art will be considered in this context. || No ano de 1947, a Biblioteca Municipal de São Paulo apresentou a exposição Fotografia Artística preparada pelo Museu de Arte Moderna de Nova York com consultoria técnica de Andreas Feininger. Tratava-se de uma mostra didática de reproduções fotográficas impressas em painéis, acompanhadas de textos, que reunia imagens de autoria de fotógrafos como Erich Salomon, Ansel Adams e Henri Cartier-Bresson, entre outros. Originalmente denominada Creative Photography foi produzida como múltiplo para que pudesse ser comercializada e exibida simultaneamente em diversas localidades. Este artigo visa analisar a mostra Fotografia Artística, buscando situá-la em meio às profundas transformações culturais do segundo pós-guerra, particularmente em relação às ações culturais norte-americanas realizadas no Brasil no período, às tratativas para a criação dos primeiros museus modernos no país e ao uso das técnicas de reprodutibilidade fotográfica no campo da arte.