Descrição
In this paper, we discuss, in the contemporary regime of images, the prevalence of documentary impetus, the realistic appeal and an aesthetic of the urgency associated with the ubiquity of the cameras. It takes as object of analysis video recordings of the attacks against the World Trade Center in September 2001. We understand that the event represents a milestone in this new visual regime. It is the first in the 21st century to count on a high number of amateur videos and photographs. We will observe mainly the three footage that accidentally documented the shock of the first plane and refer more directly to a visual regime in which coexist the phenomena of spectacularization and vigilance.||Este artigo discute, no regime contemporâneo das imagens, a prevalência do ímpeto documental, do apelo realista e de uma estética da urgência associada à ubiquidade das câmeras. Para tanto, toma como objeto de análise alguns registros em vídeo dos atentados contra o World Trade Center, em setembro de 2001. Entende-se aqui que o acontecimento em questão representa um marco neste novo regime visual. O primeiro, no século XXI, a contar com uma elevada quantidade de vídeos e fotografias de amadores. Priorizaremos a observação dos três registros que documentam, acidentalmente, o choque do primeiro avião e remetem mais diretamente a um regime visual no qual convivem os fenômenos, a princípio antagônicos, de espetacularização e vigilância.