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Religião, etnicidade e globalização: uma comparação entre grupos religiosos nos contextos brasileiro e norte-americano
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Metadados
Descrição
The objective of this paper is a comparative analysis regarding black Pentecostals in the US and Brazil, as well as popular Catholicism between groups of Azorean descent in the city of Rio de Janeiro and in New England (USA), where the Holy Ghost festivals are held. My purpose is to describe and analyze the social and symbolic construction processes of ethnoreligious subjectivity in these groups. This subjectivity is structured through symbols that are differently valued by these groups. Therefore, in the case of North American Pentecostals, this relation defines itself in contrast to the Baptists; while in the Brazilian case, in contrast to the members of the Afro-Brazilian religions. In the case of Azorean immigrants' popular Catholicism, ritual activities such as the Holy Ghost festivals, integrate them and oppose them to the official Catholicism and to Pentecostalism. The hypothesis I intend to develop is that this relation between religion and ethnicity cannot be thought of in an immediate form, where the mediations that constitute it be forcefully revealed, seeking an adequate comprehension. In reality this relation is part of a process called"the invention of culture" (Roy Wagner). The process is, in some moments, mediated by the religious code and in other moments by the ethnical one, without any of them developing a determining role. || Este artigo propõe uma análise comparativa sobre pentecostais negros nos Estados Unidos e no Brasil; e sobre catolicismo popular entre grupos de origem açoriana no Rio de Janeiro e na Nova Inglaterra (EUA), onde realizam as festas do Divino Espírito Santo. Meu objetivo é descrever e analisar os processos sociais e simbólicos de construção da subjetividade étnico-religiosa nesses grupos. Essa subjetividade estrutura-se através de símbolos diferencialmente valorizados por esses grupos. Assim, no caso dos pentecostais norte-americanos, essa relação se define em contraposição aos batistas; no caso brasileiro, em contraposição aos integrantes das religiões afro-brasileiras. No caso do catolicismo popular dos imigrantes açorianos, atividades rituais como a festa do divino os totalizam e os opõem ao catolicismo oficial e ao pentecostalismo. A sugestão que pretendo desenvolver é que essa relação entre religião e etnicidade não pode ser pensada de forma imediata, exigindo que se iluminem as mediações que a constituem, a fim de que se obtenha uma compreensão mais adequada. Na verdade, essa relação faz parte de um processo de"invenção de cultura", segundo a sugestão de Roy Wagner, e que é mediado, em alguns momentos pelo código religioso, em outros pelo código étnico, sem que nenhum deles desempenhe um papel determinante.
ISSN
1678-9857
Periódico
Autor
Contins, Marcia
Data
1 de janeiro de 2008
Formato
Identificador
https://www.revistas.usp.br/ra/article/view/27301 | 10.1590/S0034-77012008000100003
Idioma
Fonte
Revista de Antropologia; v. 51 n. 1 (2008); 67-106 | Revista de Antropologia; Vol. 51 No. 1 (2008); 67-106 | Revista de Antropologia; Vol. 51 Núm. 1 (2008); 67-106 | Revista de Antropologia; Vol. 51 No 1 (2008); 67-106 | 1678-9857 | 0034-7701
Assuntos
religião e etnicidade | globalização | pentecostais negros | catolicismo popular | festa | religion and ethnicity | globalization | black pentecostals | popular catholicism | religious festivals
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion