-
EXPERIENCE AND SCHOOL FOR JORGE LARROSA||EXPERIÊNCIA E ESCOLA PARA JORGE LARROSA
- Voltar
Metadados
Descrição
This article presents school, education and teaching through a genealogy of experience, according to Jorge Larrosa. With the objective of exposing a critique of the normalizing conceptions of teaching and outlining alternatives for the contemporary school, the education is rethought as a possible place for experience, or rather, experience as the possibility of difference. In times of default, we reinforce the school’s praise. Thus, childhood, experience and philosophy intersect when thinking about teaching: childhood treated as the original moment of the beginning - not chronologically, but as the ever-present origin - experience as what happens to us and what passes for us / in us and philosophy as the childhood of thought. In this context, the article to approach the teaching of philosophy as a possibility of experience, instead of materials or content, more affective than formal, closer to a technique of itself than an evaluative mechanism, with a view to practice of experience, whose purpose is to situate the knowledge of experience in the school environment. After the proof about the poverty of experience, in a close dialogue with Walter Benjamin and Giorgio Agamben, the article presents the characteristics of this notion to Larrosa through the analysis of his thesis, according to which experience is “what passes to me”. Afterwards, it articulates the notion of experience with the theme of school, or rather, of scholé, in its Greek origins as free time. The conclusion allows us to critically reconstruct the discourse of the pedagogized society and the foundations of the contemporary school institution.
||Este artigo apresenta a escola, a educação e o ensino através de uma genealogia da experiência, segundo Jorge Larrosa. Com o objetivo de expor uma crítica às concepções normalizadoras do ensino e esboçar alternativas para a escola contemporânea, a educação é repensada como um lugar possível da experiência, ou melhor, da experiência como possibilidade da diferença. Assim, a infância, a experiência e a filosofia se cruzam ao pensar o ensino: a infância tratada como o momento original do começo – não de modo cronológico, mas sim como a origem sempre presente –, a experiência como aquilo que nos acontece e que se passa por nós/em nós e a filosofia como a infância do pensamento. Nesse contexto, o artigo aborda o ensino de filosofia como possibilidade da experiência, em vez de matérias ou conteúdos, mais afetiva do que formal, mais próximo de uma técnica de si do que um mecanismo avaliativo, tendo em vista a prática de experiência, cuja finalidade é situar o saber da experiência no âmbito escolar. Após a constatação acerca da pobreza da experiência, em diálogo próximo com Walter Benjamin e Giorgio Agamben, apresenta as características dessa noção para Larrosa por meio da análise de sua tese, segundo a qual a experiência é “aquilo que me passa”. Logo após, articula a noção de experiência com o tema da escola, ou melhor, da scholé, em sua origem grega como tempo livre. A conclusão permite reconstruir criticamente o discurso da sociedade pedagogizada e as bases da instituição escolar contemporânea.
Colaboradores
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Abrangência
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Autor
Lima, Deyvison | Andrade, Antonia Cristiana
Data
21 de junho de 2022
Formato
Identificador
https://periodicos.ufpb.br/index.php/problemata/article/view/59877 | 10.7443/problemata.v13i1.59877
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2022 Deyvison Lima, Antonia Cristiana Andrade | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
Fonte
Problemata: International Journal of Philosophy; Vol. 13 No. 1 (2022); 24-42 | Problemata - International Journal of Philosophy; Vol. 13 No 1 (2022); 24-42 | Problemata - Revista Internacional de Filosofia; v. 13 n. 1 (2022); 24-42 | 2236-8612 | 1516-9219 | 10.7443/problemata.v13i1
Assuntos
Experience | School | Difference | Jorge Larrosa | Experiência | Escola | Diferença | Jorge Larrosa
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion