-
Language development in children with intellectual deficiency in child education: contributions of alternative communication||Desenvolvimento da linguagem em crianças com deficiência intelectual na educação infantil: contribuições da comunicação alternativa
- Voltar
Metadados
Descrição
Children with intellectual disabilities suffer from the development of expressive capacity; consequently make use of sign language for longer. There are Alternative Communication features, Assistive Technology category, which contributes to the cognitive accessibility of these children, facilitating development and learning. This research sought to analyze how the use of Alternative Communication (AC) in intervention sessions can contribute to the communication-language of children with intellectual disabilities in the stage of Early Childhood Education. As participants, the research had two children with intellectual disabilities with communicative disabilities, students from public schools in the city of Igarassu-PE. As data collection instruments, intervention sessions were conducted with the use of AC resources. The study demonstrated that the use of alternative communication resources contributed significantly to children's communication. It allowed the child and researcher to share attention in the activities developed; aided understanding by encouraging children to actively participate in interactions; and also enabled children to plan and produce more meaningful and functional language.||As crianças com deficiência intelectual apresentam prejuízo no desenvolvimento da capacidade expressiva. Como consequência, fazem uso por mais tempo da linguagem gestual. Existem recursos de Comunicação Alternativa, categoria de Tecnologia Assistiva, que contribuem para a acessibilidade cognitiva dessas crianças, facilitando o desenvolvimento e a aprendizagem. Esta pesquisa buscou analisar como o uso da Comunicação Alternativa (CA) em sessões de intervenção pode contribuir para a linguagem-comunicação de crianças com deficiência intelectual na etapa da Educação Infantil. Como participantes, a pesquisa contou com duas crianças com deficiência intelectual com impedimentos comunicativos, estudantes de escolas públicas da cidade de Igarassu-PE. Como instrumentos de coleta de dados, foram realizadas sessões de intervenção com o uso de recursos da CA. O estudo demonstrou que o uso dos recursos de comunicação alternativa contribuiu significativamente para a comunicação das crianças. Permitiu que criança e pesquisadora compartilhassem atenção nas atividades desenvolvidas; auxiliou a compreensão, estimulando as crianças a participarem ativamente das interações; também possibilitou às crianças planejar e produzir linguagem mais significativa e funcional.
Periódico
Colaboradores
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Abrangência
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Autor
Barbosa de Aquino, Adelyn | Ferro Cavalcante, Tícia Cassiany
Data
29 de março de 2022
Formato
Identificador
https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/18539 | 10.5585/eccos.n60.18539
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2022 EccoS – Revista Científica | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
Fonte
EccoS – Revista Científica; n. 60: Dossiê 60 - Relações Étnico-Raciais na Educação; e18539 | 1983-9278 | 1517-1949
Assuntos
acquisition of language | alternative communication | intellectual disability | child education. | aquisição da linguagem | comunicação alternativa | deficiência intelectual | educação infantil.
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion