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Geoinformation and Geotechnologies in the Formation of Architect Urban Planner: A critical analysis||A Geoinformação e as Geotecnologias na Formação do Arquiteto e Urbanista: Uma análise crítica
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Metadados
Descrição
The complexity of the profession of architect and urban planner is diverse, therefore, their graduation needs to be multidisciplinary. It is not possible to separate the competences of the professional in the area of geoinformation, as it is essential to quickly and simply understand the spatial patterns of space. Therefore, this work seeks to make a critical analysis of the process of formation of the architect and urban planner in the face of geoinformational knowledge and its technologies, given the current complexities of the area. Using quantitative methods for the analysis of curriculum and qualitative methods for the understanding of geoinformation and its technologies in the course conclusion works, it was possible to understand how the panorama of the area is in the formation of the architect and urban planner in Brazil. It was possible to identify the low obligatoriness of the disciplines of the area that are reflected in the fragility of the spatial analyses, when carried out, in the pre-project phase. Thus, the work points to the importance of a review of the geoinformational and geotechnological framework for the curricula of architects and urban planners that best contribute and facilitate diagnostic reading and design stages.||A complexidade da profissão do arquiteto e urbanista é diversa, portanto, sua graduação precisa ser multidisciplinar. Não é possível desvincular as competências do profissional da área da geoinformação, pois é fundamental compreender de forma rápida e simplificada os padrões espaciais do espaço. Portanto, esse trabalho busca fazer uma análise crítica do processo de formação do arquiteto e urbanista frente ao conhecimento geoinformacional e suas tecnologias, diante das complexidades atuais da área. Utilizando métodos quantitativos para a análises das grades curriculares e qualitativos para o entendimento da geoinformação e suas tecnologias nos trabalhos de conclusão de curso, foi possível entender como se encontra o panorama da área na formação do arquiteto e urbanista no Brasil. Foi possível identificar a baixa obrigatoriedade das disciplinas da área que se refletem na fragilidade das análises espaciais, quando feitas, na fase de pré-projeto. Assim, o trabalho sinaliza para a importância de uma revisão do arcabouço geoinformacional e geotecnológico para os currículos dos arquitetos e urbanistas que melhor contribuem e facilitam na leitura diagnóstica e nas etapas de projeto.
Periódico
Colaboradores
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Abrangência
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Autor
Costa Araújo, Patricia Luana | Faro Rodrigues, Bianca Cristine | Gomes de Andrade, Larissa | Aguiar de Oliveira, Jessilla Fernanda | Machado Oliveira, Yasmin | Linhares Longchamps Fonseca , Karolyne | Cupertino Bastos, Rita Maria | Gonçalves Amaral, Felipe
Data
5 de agosto de 2022
Formato
Identificador
https://revistaarqurb.com.br/arqurb/article/view/523 | 10.37916/arq.urb.vi34.523
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2022 Patricia Luana Costa Araújo, Bianca Cristine Faro Rodrigues, Larissa Gomes de Andrade, Jessilla Fernanda Aguiar de Oliveira, Yasmin Machado Oliveira, Karolyne Linhares Longchamps Fonseca , Rita Maria Cupertino Bastos, Felipe Gonçalves Amaral | https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
Fonte
arq.urb; No. 34 (2022): maio - ago; 69-81 | arq.urb; Núm. 34 (2022): maio - ago; 69-81 | arq.urb; n. 34 (2022): maio - ago; 69-81 | 1984-5766
Assuntos
Inteligência espacial | Pensamento Crítico | Grade curricular | Giscience | Critical reasoning | Architecture urbanism graduation curriculum
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion