-
The Cutthroat Colonel’s Horn: an aesthetic-political action||La Corne du Colonel Coupe-Gorges: une action esthético-politique||O Chifre do Coronel Corta-Gargantas: uma ação estético-política
- Voltar
Metadados
Descrição
This article considers an aesthetic-political action: namely, an intervention of activists directed at the painted portrait of a bloodthirsty historical figure. Considering the inexorably aesthetic dimension of politics, this work articulates the constitution of socius and ethos according to Deleuze and Guattari with a singular reading of the concept of Duchamp’s readymade. Thus, the article arrives at the conception of an effect of art. This theoretical base allows us to consider the specific political action that serves as the theme of the text as an example of the effect of art. This consideration occurs both within the context of an identification between artistic/cultural patrimony and the State, but also in the aesthetic-political resistances of a city submitted to the violent processes of gentrification. ||Cet article analyse une action esthético-politique: une intervention pratiquée par des activistes sur la peinture du portrait d’un personnage historique sanguinaire. Compte tenu de la dimension inexorablement esthétique de la politique, nous articulerons la constitution du socius et de l’ethos, selon Deleuze et Guattari, avec une lecture singulière du concept de ready made chez Duchamp, en arrivant ainsi à la conception d’effet d’art. Les esthétiques du pouvoir qui formatent les villes et les résistances esthétiques nous amèneront aux réflexions de Lefebvre sur le droit à la ville. Cette base théorique nous permettra d’envisager l’action politique, thème du texte, comme un exemple d’effet d’art, dans un contexte d’identification entre patrimoine artistique/culturel et État, mais aussi de résistances esthético-politiques, dans une ville soumise à de violents processus de gentrification. ||Este artigo analisa uma ação estético-política: uma intervenção feita por ativistas na pintura do retrato de um sanguinário personagem histórico. Considerando a dimensão inexoravelmente estética da política, articularemos a constituição do socius e do ethos, segundo Deleuze e Guattari, com uma singular leitura do conceito de ready made em Duchamp; chegaremos assim à concepção de efeito de arte. Tal base teórica nos permitirá pensar a ação política tema do texto como exemplo de efeito de arte, num contexto de identificação entre patrimônio artístico/cultural e Estado, mas também de resistências estético-políticas numa cidade submetida a violentos processos de gentrificação.
Colaboradores
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Abrangência
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Autor
Filho, Aldo Victorio | Guéron, Rodrigo | Puga (Universidade do Estado do Rio de Janeiro – UERJ, Rio de Janeiro/RJ, Brasil), Jonatas Martin
Data
12 de outubro de 2022
Formato
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2016 Revista Brasileira de Estudos da Presença
Fonte
Brazilian Journal on Presence Studies; Vol. 6 No. 3 (2016): set./dez. 2016; 377-405 | Révue Brésilienne d'Études de la Présence; Vol. 6 No. 3 (2016): set./dez. 2016; 377-405 | Révue Brésilienne d'Études de la Présence; Vol. 6 No 3 (2016): set./dez. 2016; 377-405 | Revista Brasileira de Estudos da Presença; v. 6 n. 3 (2016): set./dez. 2016; 377-405 | 2237-2660
Assuntos
Ação Estético-Política | Socius e Ethos | Efeito de Arte | Cidade | Estéticas do Poder e da Resistência | ações estéticas e políticas | Action Esthético-Politique | Socius et Ethos | Effet d’Art | Ville | Esthétiques du Pouvoir et de la Résistance | Aesthetic-Political Action | Socius and Ethos | The Effect of Art | City | Aesthetics of Power and Resistance
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion