-
Justiça Social, vulnerabilidade e ensino de Língua Inglesa: o uso de sequências didáticas e possibilidades de articulação com o Interacionismo Socio-Discursivo||Social Justice, vulnerability and English Language teaching: the use of Didactic Sequences and possibilities of articulation with Socio-Discursive Interactionism
- Voltar
Metadados
Descrição
Socio-discursive Interactionism (SDI) has offered a solid ground for inquiry in Applied Linguistics over the past decades, and it has enabled researchers to investigate different aspects of language teaching (BRONCKART, 2003; 2006; 2010; CRISTOVÃO; STUTZ, 2011; MAGALHÃES, CRISTOVÃO, 2018; among others). As English teachers, we claim that teaching this language can maintain or interrupt deeply forged social injustices (BRAGA; VÓVIO, 2015). Therefore, working from an SDI perspective implies the incentive to develop a critical conscience and awareness of textual and contextual features of the uses of language in a text. Therefore, this paper aims to present three studies from an SDI perspective that embraced similar themes and discuss how they converge in terms of their discussion on social vulnerability, social justice, and English teaching. We present some of the possibilities the SDI perspective poses for a language education that is socially responsible and encourages students to speak up. The results of the analysis show that there is fertile terrain for the development of Language Capacities (DOLZ; NOVERRAZ; SCHENEUWLY, 2004) when controversial issues such as social justice and social vulnerability are part of the activities designed for English teaching.
Keywords: Social justice; social vulnerability; social projects; socio-discursive interactionism, English teaching.||O Interacionismo Socio-discursivo (ISD) ofereceu um terreno sólido para a pesquisa em Linguística Aplicada nas últimas décadas e permitiu que os pesquisadores investigassem diferentes aspectos do ensino de línguas (Bronckart, 2003; 2006; 2010; Cristovão; Stutz, 2011; Magalhães, Cristovão, 2018; entre outros). Como professores de Língua Inglesa (LI), afirmamos que ensinar esse idioma pode ser um meio de manter ou interromper injustiças sociais (Braga; Vóvio, 2015). Portanto, ensinar para a ação de linguagem na perspectiva do ISD implica no incentivo ao desenvolvimento da consciência crítica e na consciência das características textuais e contextuais dos usos da linguagem em um texto. Por isso, o objetivo deste artigo é apresentar três estudos em uma perspectiva ISD que abordaram temas semelhantes e discutir como eles convergem em termos da discussão que propõem sobre vulnerabilidade social, justiça social e ensino de inglês. Apresentamos algumas das possibilidades que a perspectiva do ISD oferece para um ensino de línguas que seja socialmente responsável e estimule os alunos a se manifestarem. Os resultados da análise mostram que há um terreno fértil para o desenvolvimento das Capacidades de Linguagem (Dolz; Noverraz; Schneuwly, 2004) quando questões polêmicas como justiça social e vulnerabilidade social fazem parte das atividades pensadas para o ensino de LI.
Periódico
Colaboradores
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Abrangência
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Autor
Lenharo, Rayane | Pena, Débora Cristina Monteiro | Ferreira, Felipe Trevisan
Data
2 de dezembro de 2023
Formato
Identificador
https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/Raido/article/view/17171 | 10.30612/raido.v17i44.17171
Idioma
Direitos autorais
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Fonte
Raído; v. 17 n. 44 (2023): Linguagem e Educação: 21 anos de Estudos da Linguagem; 299-317 | 1984-4018
Assuntos
social justice | social vulnerability | social projects | socio-discursive interactionism | English language teaching | Social justice; social vulnerability; social projects; socio-discursive interactionism, English teaching.
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | artículo revisado por pares | peer-reviewed article | artigo avaliado pelos pares