Descrição
This article starts from the crossroads and urgencies invol- ved in the process of teaching and creating the scenic show entitled Sagrada Malandragem, inspired by Zé Pelintra and the sacred trickery of an Afro-religious matrix. Put together with students from technical courses at the School of Theater and Dance at the Federal University of Pará, the play triggers the analysis of the teaching and scenic creation processes develo- ped by the directors and guided by an anti-racist perspective. The pedagogies that permeate the production of the play seek strategies of education through diversity and breaking with oppressive paradigms of raciality, evident both from the point of view of the staging and the scene music.
||Este artigo parte de encruzilhadas e urgências envoltas no processo de ensino e criação do espetáculo cênico intitulado Sagrada Malandragem, inspirado em Zé Pelintra e na malandragem sagrada de matriz afro religiosa. Montado junto a alunos de cursos técnicos da Escola de Teatro e Dança da Universidade Federal do Pará, o espetáculo é o disparador de análise acerca dos processos de ensino e criação cênica desenvolvidos pelos professores-diretores e orientados por uma perspectiva antirracista. As pedagogias que atravessam a montagem do espetáculo buscam estratégias de educação pela diversidade e de ruptura com paradigmas opressores de racialidade, evidentes tanto do ponto de vista da encenação, quanto da música de cena.