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Textile art and gender: a mapping of global textile productions in the book Unraveling Women’s Art||Arte textil y género: un mapeo de las producciones textiles globales en el libro Unraveling Women’s Art||Arte têxtil e gênero: um mapeamento de produções têxteis globais no livro Unravelling Women’s Art
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Metadados
Descrição
How to sew the history of textile arts with gender issues? In the book Unravelling Women's Art: Creators, Rebels & Innovators in Textile Arts, by British art historian PL Henderson, global textile productions are explored within a gender perspective, in a mapping of productions, movements, initiatives and artists. From a curatorial involvement in a project to map artists on social media, the author built the publication from a compilation perspective, dividing the chapters by relevant topics within historical and contemporary textile productions. Distancing itself from a universal approach, neither exclusivist nor segregationist, the relationship between textiles and gender was established based on a historical analysis of the practice, often culturally associated with women in different global contexts. Despite the focus on hegemonic nations, there is an apparent desire to explore these productions in different sociocultural contexts, such as indigenous peoples and countries in the global south, for instance. In this way, the book explores productions, perspectives and possibilities in the textile arts produced by women, both in the field of visual arts and, at times, outside of it.||¿Cómo coser la historia de las artes textiles con las cuestiones de género? En el libro Unravelling Women's Art: Creators, Rebels & Innovators in Textile Arts, del historiador de arte británico PL Henderson, se exploran las producciones textiles globales desde una perspectiva de género, en una especie de mapeo de producciones, movimientos, iniciativas y artistas. A partir de una participación curatorial en un proyecto para mapear artistas en las redes sociales, el autor construyó la publicación en una perspectiva de compilación, dividiendo los capítulos por temas relevantes dentro de las producciones textiles históricas y contemporáneas. Alejándose de un enfoque universal, ni exclusivista ni segregacionista, la relación entre textiles y género se estableció a partir de un análisis histórico de la práctica, muchas veces asociada culturalmente a las mujeres en diferentes contextos globales. A pesar del enfoque en las naciones hegemónicas, existe un deseo aparente de explorar estas producciones en diferentes contextos socioculturales, como los pueblos indígenas y los países del sur global, por ejemplo. De esta manera, el libro explora producciones, perspectivas y posibilidades en las artes textiles producidas por mujeres, tanto en el campo de las artes visuales como, en ocasiones, fuera de él.||Como costurar a história das artes têxteis com questões de gênero? No livro Unravelling Women's Art: Creators, Rebels & Innovators in Textile Arts, da historiadora da arte britânica PL Henderson, exploram-se as produções têxteis globais em um recorte de gênero, em uma espécie de mapeamento de produções, movimentos, iniciativas e artistas. A partir de um envolvimento curatorial em um projeto de mapeamento de artistas nas redes sociais, a autora construiu a publicação sob uma perspectiva de compilação, dividindo os capítulos por tópicos relevantes dentro das produções têxteis históricas e contemporâneas. Distanciando-se de uma abordagem universalizante, tampouco exclusivista ou segregacionista, a relação entre têxtil e gênero foi estabelecida a partir de uma análise histórica da prática, frequentemente culturalmente associada às mulheres em diferentes contextos globais. Apesar do foco em nações hegemônicas, há um aparente desejo de explorar essas produções em diferentes contextos socioculturais, como em povos indígenas e países do sul global, por exemplo. Dessa maneira, o livro explora produções, perspectivas e possibilidades nas artes têxteis produzidas por mulheres, tanto no campo das artes visuais quanto, em alguns momentos, fora dele.
Periódico
Colaboradores
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Abrangência
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Autor
Sant’Anna, Júlia Mazzoni Armando | Araujo, Nivalda Assunção de
Data
13 de julho de 2023
Formato
Identificador
https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/23175 | 10.5965/2175234615362023e0013
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2023 Júlia Mazzoni Armando Sant’Anna, Nivalda Assunção de Araujo | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
Fonte
Palíndromo; Vol. 15 No. 36 (2023): As artimanhas do grotesco no contemporâneo; 1-16 | Palíndromo; v. 15 n. 36 (2023): As artimanhas do grotesco no contemporâneo; 1-16 | 2175-2346 | 1984-9532 | 10.5965/2175234615362023
Assuntos
textile art | women artists | art history | Textile art | Women artists | arte têxtil | mulheres artistas | história da arte | Arte têxtil | Mulheres artistas | arte têxtil | artistas mujeres | historia del arte | Arte textil | Artistas mujeres
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion