Descrição
This article seeks to investigate the possibilities found in the QR Code resources presented in the book “Oficina de História 1” and how they can be used in the classroom in an interdisciplinary way. The researched book is part of the didactic material of the high school students of EEMTI Governador César Carls de Oliveira Filho of the municipality of Quixadá (CE). For the analysis, we use concepts of Memory, Document and Monument of Jaques Le Goff (1990), situating the uses of the Didactic Book and the teaching of History in Brazil, according to Décio Gatti Júnior (2004), and the sociocultural aspects of mobile communication technologies in Brazil (PELLANDA, 2009). From these concepts, it was possible to critically approach the use of interdisciplinary pedagogical resources suggested by the textbook “Oficina de História 1” (LORIERI, 2010). We conclude that the QR Code tools presented by the book benefit the student's global learning.||Este artigo busca investigar as possibilidades encontradas nos recursos didáticos de QR Code apresentados no livro “Oficina de História 1” e como eles podem ser utilizados interdisciplinarmente em sala de aula. O livro pesquisado faz parte do material didático dos estudantes do Ensino Médio da EEMTI Governador César Carls de Oliveira Filho do Município de Quixadá-CE. Para a análise utilizaremos conceitos de Memória, Documento e Monumento de Jaques Le Goff (1990), situando os usos do Livro Didático e o ensino de História no Brasil, segundo Décio Gatti Júnior (2004), e os aspectos socioculturais das tecnologias móveis de comunicação no Brasil (PELLANDA, 2009). A partir desses conceitos, foi possível abordar de forma crítica a utilização dos recursos pedagógicos interdisciplinares sugeridos pelo livro didático “Oficina de História 1” (LORIERI, 2010). Concluímos que as ferramentas de QR Code apresentadas pelo livro beneficiam a aprendizagem global do estudante.