Descrição
Countryside Education is carried out in the articulation and struggle of the rural working people for the guarantee of their right to education. In this context, the present research has a qualitative nature and treats the trajectory of the Colégio Estadual do Campo Chico Mendes, located in the Assentamento Celso Furtado, Quedas do Iguaçu, in the Paraná State mid-west. It analyzes the legal framework of Countryside Education and its deployment as a public policy. It emphasizes that the rural school is forged as a result and as the sustaining component of the struggle for a Countryside Education. It shows the trajectory of the Colégio Estadual do Campo Chico Mendes as an expression and affirmation of the rural school’s identity, constituted from the activities of the social movements and in the mobilization and struggle for public policies. It understands the rural school in relation with its insertion reality and with the subjects that produce it.||A Educação do Campo é efetivada na articulação e luta dos povos trabalhadores do campo pela garantia de seu direito à educação. Inserida nesse contexto, a elaboração tem caráter qualitativo e trata da trajetória do Colégio Estadual do Campo Chico Mendes, localizada no Assentamento Celso Furtado, município de Quedas do Iguaçu, Região Centro-Oeste do Paraná. Analisa o marco legal da Educação do Campo e seu desdobramento enquanto política pública. Destaca que a escola do campo é forjada como resultado e como elemento sustentador da luta por uma Educação do Campo. Evidencia a trajetória do Colégio Estadual do Campo Chico Mendes como expressão e afirmação da identidade da escola do campo, constituída a partir da atuação dos movimentos sociais e na mobilização e luta por políticas públicas. Compreende a escola do campo constituída na relação com sua realidade de inserção e com os sujeitos que a produzem.