Descrição
This study recontextualizes the photomontages produced by Grete Stern, which circulated in the conservative feminine magazine Idilio between 1948 and 1951, aiming at tracing approximations between this iconic and mediatic production and feminist critical utopianism, by pointing out alignments between the images constructed by Stern and certain metaphors concerning gendered violence, which reccur in literary dystopias written by women. Thematic and formal issues are considered in relation to gender representation, as well as the implications of reading the photographer´s production by resorting to lenses of the 21st century. The utopian potential presented in Stern´s dystopianism is also highlighted.||Este estudo recontextualiza as fotomontagens produzidas por Grete Stern, que circularam na conservadora revista feminina Idilio entre os anos de 1948-1951, para traçar as aproximações entre esta produção icônica e midiática e o distopismo crítico feminista, ao apontar alinhamentos entre a imagística construída por Stern e certas metáforas de violência gendrada, recorrentes em distopias literárias de autoria feminina. São consideradas questões temáticas e formais em relação à s representações de gênero e as implicações de lermos esta produção com as nossas lentes da segunda década do século XXI. Realça-se, por fim, o potencial utópico presente no distopismo de Stern.