Descrição
This article presents some possible intersections between Paulo Freire's ideas and the methodological and pedagogical foundations of the National Policy for Permanent Education (PNEP) of the Unified Social Assistance System (SUAS). PNEP-SUAS aims at the qualification and training in different modalities and levels of SUAS workers, therefore it is oriented towards adult workers from different fields of action of Social Assistance, with different and complementary professional experiences. We adopted as a research methodology the bibliographic review and documentary research. There were several possibilities for dialogue between the PNEP-SUAS pedagogical principles, historicity, meaningful learning, interdisciplinarity and the centrality of work processes with Freirian proposals and understandings on dialogicity, historicity, praxis and centrality in the student's knowledge.||Este artigo apresenta algumas intersecções possíveis entre as ideias de Paulo Freire e os fundamentos metodológicos e pedagógicos da Política Nacional de Educação Permanente do Sistema Único de Assistência Social (PNEP-SUAS). O PNEP-SUAS visa a capacitação e formação em diferentes modalidades e níveis dos trabalhadores do SUAS, portanto é orientado para adultos trabalhadores de distintos campos de atuação da Assistência Social, com vivências profissionais diferenciadas e complementares. Adotamos como metodologia de pesquisa a revisão bibliográfica e pesquisa documental. Verificou se diversas possibilidades de diálogo entre os princípios pedagógicos do PNEP-SUAS, historicidade, aprendizagem significativa, interdisciplinaridade e a centralidade dos processos de trabalho com as propostas e compreensões freirianas sobre dialogicidade, historicidade, práxis e centralidade no conhecimento do aluno.