-
Contributions of David Ausubel’s concept of meaningful learning in the formation of young apprentices||Contribuições da concepção de aprendizagem significativa de David Ausubel na formação de jovens aprendizes.
- Voltar
Metadados
Descrição
This article’s purpose is to reflect on the contributions of David Ausubel's (1982) conception of Meaningful Learning to the formation of apprentices. It aims to analyze the constitution of the teaching and learning process of the Young Apprentice Program (PJA) based on educational practices influenced by the multiple contradictions that permeate the educational action demarcated by a historical, social and cultural space-time. This bibliographic study is structured from: initial notes on PJA, learning and methodology used; discussion of meaningful learning and educational practice; characterization of the PJA and its guidelines as well as the dialogue between these and educational training alternatives. It is concluded that the meaningful learning results from a pedagogical practice, which helps the formation of the young working class, because it is based on prior knowledge, in the critical analysis and intentions, it guarantees the success of the actions carried out, preventing the teaching from being restricted to the sphere of idealization and disconnected from its objectification.||O presente artigo tem como propósito refletir sobre as contribuições da concepção de Aprendizagem Significativa de David Ausubel (1982) para a formação de aprendizes. Objetiva analisar a constituição do processo de ensino e aprendizagem do Programa Jovem Aprendiz (PJA) a partir de práticas educativas influenciadas pelas múltiplas contradições que permeiam a ação educacional demarcada por um espaço-tempo histórico, social e cultural. Este estudo bibliográfico estrutura-se a partir de: apontamentos iniciais sobre o PJA, aprendizagem e metodologia utilizada; discussão sobre aprendizagem significativa e prática educativa; caracterização do PJA e suas diretrizes bem como a interlocução entre estas e alternativas pedagógicas formativas. Conclui-se que a aprendizagem significativa resulta de uma prática pedagógica, que auxilia a formação da jovem classe trabalhadora, pois alicerçada ao conhecimento prévio, na análise crítica e intencionalidades garante o sucesso das ações realizadas, impedindo que o ensino fique restrito à esfera da idealização e desconectado de sua objetivação.
Periódico
Colaboradores
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Abrangência
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Autor
Oliveira, Marcelo Silva | Carvalho, Marco Antônio de | Mariano, Sangelita Miranda Franco
Data
3 de junho de 2020
Formato
Identificador
https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/16704 | 10.5585/dialogia.n34.16704
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2020 Dialogia | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
Fonte
Dialogia; n. 34 (2020): jan./abr.; 34-49 | 1983-9294 | 1677-1303
Assuntos
Meaninful Learning | Young Apprentices | Educational Practices. | Aprendizagem Significativa | Jovem Aprendiz | Práticas Educativas
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion