Descrição
This article presents part of the research carried out for a master's thesis in 2019 and proposes to discuss school education as a socio-educational procedure of detention for juvenile who have committed an infraction, focusing on pedagogical mediation and dilemmas faced by the educator in the school environment. The research was carried out at the school installed at the Socio-Educational Center for Detention in Macapá/Amapá, with eight teenagers and nine educators, it was based on the qualitative approach, adopting participant observation and semi-structured interviews for data collection. Among the main results, the following stand out: the teenage who commits offenses is marked as a negative person to society and the educational process provided by the Child and Adolescent Statute, as an alternative to life changing, is still dissonant from its purpose, due to deficiencies in teacher training, despite that, educators put dedication and effort to make the process as less sentencing as possible.||Este artigo apresenta parte da pesquisa realizada para dissertação de mestrado em 2019 e se propõe discutir a educação escolar como medida socioeducativa de internação para adolescentes autores de ato infracional, com foco na mediação pedagógica e em dilemas enfrentados pelo educador no ambiente escolar. A pesquisa foi realizada na escola instalada no Centro Socioeducativo de Internação em Macapá/Amapá, com oito adolescentes e nove educadores, foi baseada na abordagem qualitativa, adotando-se a observação participante e estrevistas semiestruturadas para coleta de dados. Entre os principais resultados destacam-se: o adolescente que comete atos infracionais é marcado como ser negativo à sociedade e o processo educacional previsto no Estatuto da Criança e do Adolescente, como alternativa para mudança de vida, ainda está dissonante do seu propósito, em razão de deficiências na formação docente, a despeito disso os educadores imprimem dedicação e esforço para tornar o processo o menos sentenciador possível.