Descrição
The teaching-learning of the English language in basic education underwent significant changes in its focus in mid-2017, from the discussions proposed by the Brazilian Common Core Curriculum (BNCC). Before, guided by the National Curriculum Parameters (PCNs), English was treated as a foreign language (EFL). Now, with the new national curriculum guidelines, it appears as a lingua franca (ELF). The purpose of this experience report is to present the materialization of the ELF concept in virtual classes at a municipal elementary school in the extreme south of Santa Catarina. Through the description and analysis of two teaching-learning practices proposed during remote teaching, we discuss how it is possible to carry out the ELF proposal in a perspective that seeks to decentralize the native English speaker, exposing children to different types of English, focus on their communicative skills and encourage them, above all, to experience themselves as legitimate English speakers.||O ensino-aprendizagem da língua inglesa na educação básica passou por mudanças significativas em seu foco em meados de 2017, a partir das discussões propostas pela Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Antes, norteado pelos Parâmetros Curriculares Nacionais (PCNs), o inglês era tratado como língua estrangeira (ILE). Agora, com as novas diretrizes curriculares nacionais, ele aparece como língua franca (ILF). O objetivo deste relato de experiência é apresentar a materialização do conceito de ILF em aulas virtuais de uma escola municipal de ensino fundamental I do extremo sul catarinense. Por meio da descrição e da análise de duas práticas de ensino-aprendizagem propostas durante o ensino remoto, discutimos como é possível levar a cabo a proposta do ILF numa perspectiva que busca descentralizar o falante nativo de inglês, expor as crianças aos diferentes tipos de ingleses, focar em suas competências comunicativas e incentivá-las, acima de tudo, a se experimentarem como falantes legítimas deste idioma.