Descrição
The COVID-19 Pandemic has caused significant changes in the Brazilian educational context, as of the disease outbreak and the guidelines for containing the virus through social isolation. This study stems from the following guiding question: how did planning take place and which tools were used for the implementation of Remote Education by the Municipal Secretariat for Education (MSE) of Floriano-PI? This article aims to present and analyze the documents produced by the MSE of Floriano-PI in order to cope with the COVID-19 Pandemic in Early Childhood and Elementary Schools. This work is in the field of History of the Present, and decrees, information bulletins, texts and norms produced by Floriano’s MSE were used as a documentary source to regulate non-classroom classes.||A Pandemia da COVID-19 provocou profundas mudanças no contexto educacional do Brasil a partir da instauração do surto da doença e das orientações para a contenção do vírus através do isolamento social. Nesse estudo, partimos da seguinte questão norteadora: como ocorreu o planejamento e quais ferramentas foram usadas para a implementação do Ensino Remoto pela SME de Floriano-PI? O artigo tem como objetivo apresentar e analisar os documentos produzidos pela Secretaria Municipal de Educação (SME) de Floriano-PI para o enfrentamento da Pandemia da COVID-19 nas escolas de Educação Infantil e Ensino Fundamental. O trabalho se insere no campo da História do Tempo Presente, utilizando como fonte documental decretos, circulares, textos e normativas produzidos pela SME de Floriano para regulamentar as aulas não presenciais.