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The scenario of early childhood education after the implementation of the nine-year primary education||O cenário da educação infantil após a implantação do ensino fundamental de nove anos
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Metadados
Descrição
The aim of this study is to analyse the scenario of early childhood education in a city of Grande São Paulo in order to identify the marks of the implantation of the nine-year primary education in institutions which serve children aged 4 to 5 years old. This is a qualitative study which made use of a specific group as a methodological instrument, besides, considering teachers and the municipal junior education managers which were active during the intruduction years of fundation school from the age of 9 and on junior eduction after the changes, preceding the analysis of the Laws and municipal ordinance that rule the education offer in these levels of teaching. This analysis of the data showed that the early childhood education in the city after the implementation of the nine-year primary education has changed significantly the children’s daily life, especially about the significant decrease in the use of games and children’s plays in their routine; as a consequence, there is a scenario marked by activities which focus only in literacy. The pressure for better results at the external evaluations in the primary school guided to daily practices which only takes into account the children preparation for entry into the primary education as the main point to the pedagogical work. ||O objetivo do texto é analisar o cenário da educação infantil em um município paulista com vistas a identificar as marcas da implantação do ensino fundamental de nove anos nas instituições que atendem crianças na faixa etária de 4 a 5 anos. Trata-se de pesquisa qualitativa, realizada com professores e gestores da rede pública municipal. A coleta dos dados foi realizada por meio de análise documental e de grupo focal com sujeitos que atuavam na educação infantil nos anos da implantação do ensino fundamental de nove anos e que permaneceram na educação infantil após a mudança. A análise dos dados evidenciou que a educação infantil do município depois da implantação do ensino fundamental de nove anos alterou significativamente o cotidiano das crianças, especialmente no que se refere à diminuição expressiva da presença de jogos e brincadeiras na rotina, configurando um cenário marcado por atividades com foco na alfabetização. A pressão por melhores resultados nas avaliações externas no ensino fundamental direcionaram as práticas cotidianas a considerar a preparação das crianças para a entrada no ensino fundamental, um eixo fundante do trabalho pedagógico.
Periódico
Colaboradores
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Abrangência
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Autor
Escudeiro Biazan, Cintia Cristina | Monção, Maria Aparecida Guedes
Data
2 de julho de 2020
Formato
Identificador
https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/13537 | 10.5585/eccos.n52.13537
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2020 EccoS – Revista Científica | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
Fonte
EccoS – Revista Científica; n. 52: Dossiê Paulo Freire e a Onda Neoconservadora; e13537 | 1983-9278 | 1517-1949
Assuntos
Children education | Nine-year primary education | Schooling | The right to play. | Educação infantil | Ensino fundamental de nove anos | Escolarização | Direito à brincadeira
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion