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Experimentations with drawing in teacher education: reflections from sociology teaching||Experimentações com desenho na formação de professores: reflexões a partir do ensino de sociologia
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Metadados
Descrição
After decades developing research and teaching practices mostly restricted to university context, the Social Sciences began to participate in the routine of basic education through the discipline of Sociology in High School, which was reintroduced in school curricula in Brazil, in 2008. This recent character of Social Sciences in school pushes for the creation of different modes of dialogue with school subjects, problematizing dichotomies and instigating to expand the potential of Social Science activities beyond the academic scope. In the present article, we follow the process of elaborating and circulating a pedagogical device which, through drawing, allowed to broaden the meanings of “science” and “common sense” – recurrent categories in Sociology teachers education and their teaching practices. By giving visibility to the sensitive dimension of the process of knowing, the created device proved to be potent in educating the attention to the plane of forces, beyond given and reified forms, contributing to problematize representational or recognitive ways of knowing. ||Após décadas de pesquisa e ensino majoritariamente restritos ao espaço universitário, as Ciências Sociais passaram a participar do cotidiano da educação básica por meio da disciplina de Sociologia no Ensino Médio, a qual foi reintroduzida nos currículos escolares em 2008. Esse caráter recente das Ciências Sociais na escola desafia à criação de outros modos de diálogo com os sujeitos desse espaço, problematizando dicotomias e instigando o alargamento das potencialidades dos fazeres das Ciências Sociais para além do âmbito acadêmico. No presente artigo, acompanhamos o processo de elaboração e circulação de um dispositivo pedagógico que, ao lançar mão do desenho, deixou-se contaminar pelos modos artísticos de pensar e produzir conhecimento, permitindo ampliar os sentidos de “ciência” e “senso comum”, categorias recorrentes na prática docente e na formação de professores de Sociologia. Ao dar visibilidade à dimensão sensível do processo de conhecer, o dispositivo criado mostrou-se potente na educação da atenção ao plano das forças, para além de formas prontas e reificadas, contribuindo, assim, para problematizar modos representacionais ou recognitivos de conhecer
Periódico
Colaboradores
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Abrangência
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Autor
Schweig, Graziele Ramos | Righi, Isabela Froes | Sena, Caio Morais
Data
31 de julho de 2020
Formato
Identificador
https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/16679 | 10.5585/eccos.n53.16679
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2020 EccoS – Revista Científica | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
Fonte
EccoS – Revista Científica; n. 53: Dossiê Educação, Estética e Sensibilidades; e16679 | 1983-9278 | 1517-1949
Assuntos
Art | Drawing | Teaching-learning | Sociology teaching | Teacher training. | Arte | Desenho | Ensino-aprendizagem | Ensino de sociologia | Formação de professores
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion