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For a pedagogy of the beautiful: aesthetic, education and sensitivities||Por uma pedagogia do belo: educação, estética e sensibilidades
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Metadados
Descrição
In this study we are interested in problematizing the Kantian argument about taste/judgment outside the object. Therefore, what is ‘beautiful’ is re-discussed and the proposition of a theoretical category called ‘pedagogy of the beautiful’ is rehearsed as a way of thinking about aesthetic education as a knowledge that happens from the consideration of sensitivities and subjectivities. We propose that, in the pedagogy of the beautiful, the work of art operates as an artifact, a mediating metaphor. Thus, this category measures the restructuring of the conscious that is based on the imaginary; articulates fundamental aspects about the sensibilities in enjoying existence and experiences; it allows the formation of aesthetic-ethical values through the sensitive contemplation of symbolic elements. The power of the pedagogy of the beautiful refers to the way in which knowledge can be raised from art. It demonstrates a path in which the act of knowing results from exchanges, affections and experience. ||Neste estudo interessamo-nos em problematizar o argumento kantiano sobre o gosto/juízo fora do objeto. Para tanto, é rediscutido o que é o ‘belo’ e ensaiada a proposição de uma categoria teórica denominada de ‘pedagogia do belo’ como forma de pensar a educação estética enquanto um saber que acontece a partir da consideração das sensibilidades e das subjetividades. Propomos que, na pedagogia do belo, a obra de arte opera como um artefato, uma metáfora mediadora. Assim, esta categoria dimensiona a reestruturação do consciente que assente ao imaginário; articula aspectos fundantes sobre as sensibilidades no fruir da existência e das experiências; permite a formação de valores estético-éticos por meio da contemplação sensível dos elementos simbólicos. A potência da pedagogia do belo remete ao modo pelo qual o conhecimento pode ser suscitado a partir da arte. Demonstra um caminho no qual o ato de conhecer decorre das trocas, dos afetos e da experiência.
Periódico
Colaboradores
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Abrangência
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Autor
Gomes, Graciele Maria Coelho de Andrade | Carvalho, Mário de Faria
Data
28 de julho de 2020
Formato
Identificador
https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/16647 | 10.5585/eccos.n53.16647
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2020 EccoS – Revista Científica | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
Fonte
EccoS – Revista Científica; n. 53: Dossiê Educação, Estética e Sensibilidades; e16647 | 1983-9278 | 1517-1949
Assuntos
Education | Aesthetics | Pedagogy of the beautiful | Sensitivities | Subjectivities. | Educação | Estética | Pedagogia do belo | Sensibilidades. Subjetividades.
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion