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The transcreation of the world by experience: essay of the aesthetic education||A transcriação do mundo pela experiência: esboço para uma educação estética
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Metadados
Descrição
The aim of this paper is to investigate the arts as a process of trans-creation through which artist and connoisseur become co-authors of the meanings emanating from the aesthetic experience. The hypothesis here in question is that works of art operate an aesthetic mediation between the human and the world, whereby the world is meant, understood and expressed. Such process requires an education of our sensitivity that is not the imposition of certain canonical works or pre-established modes of fruition of such works, but the sensitivity practice and understanding of the multiple possibilities of ways of living. From this perspective, life itself becomes a work of art. The theoretical-methodological approach that inspires this paper stems from the Nietzschean perspectivism (NIETZSCHE, 1998; LAROSSA, 2009) and symbolic hermeneutics (RICOEUR, 1969; DURAND, 1997). After serious consideration of such matters it is the authors contention that there is an urgency of a sensitivity education that recognizes the importance of aesthetic experiences for one to become what one is. ||O objetivo deste artigo é investigar as artes como processo de transcriação pelo qual artista e apreciador tornam-se coautores dos sentidos que emanam da experiência estética. A hipótese em questão é a de que as obras de arte operam uma mediação estética entre o humano e o mundo, pela qual o mundo passa a ser sentido, compreendido e expresso. Esse processo requer uma educação de sensibilidade que não seja a imposição de determinadas obras canônicas ou modos preestabelecidos de fruição dessas obras, mas exercício de sensibilidade e compreensão das múltiplas possibilidades dos modos de viver. Nessa perspectiva, a própria vida torna-se obra de arte. A inclinação teórico-metodológica que inspira este artigo provém do perspectivismo nietzschiano (NIETZSCHE, 1998; LAROSSA, 2009) e da hermenêutica simbólica (RICOEUR, 1969; DURAND, 1997). Os resultados da pesquisa apontam para a urgência de uma educação de sensibilidade que considere a importância das experiências estéticas no âmbito da formação, com o objetivo de se chegar a ser o que se é.
Periódico
Colaboradores
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Abrangência
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Autor
Almeida, Rogério de | Araújo, Alberto Filipe
Data
28 de julho de 2020
Formato
Identificador
https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/16676 | 10.5585/eccos.n53.16676
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2020 EccoS – Revista Científica | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
Fonte
EccoS – Revista Científica; n. 53: Dossiê Educação, Estética e Sensibilidades; e16676 | 1983-9278 | 1517-1949
Assuntos
Sensitivity education | Aesthetics | Hermeneutics | Perspectivism | Transcreation | Educação de sensibilidade | Estética | Hermenêutica | Perspectivismo | Transcriação.
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion