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Evaluation in arts higher education: the emphasis on the process and the education by the sensitive||Avaliação em cursos superiores de artes: a ênfase no processo e a educação pelo sensível
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Metadados
Descrição
The article deals with the problem arising from the subjectivity inherent to the evaluations carried out in the ateliers of higher education art courses. It seeks to contribute to research in the area by identifying possible paths that lead to the adoption of criteria that enable the balance between knowledge acquisition and education by the sensitive. It is based on an approach of teaching as a whole, in the desire to include courses that are responsible for the qualification of teachers for elementary education; Descartes, Morin, Libâneo and Luckesi support this introductory part. With regard to evaluation in higher education, the need for integral education is highlighted, focused on encouraging research and based on the relationship between specificities of the area and affective / emotional balance; Masseto, Vieira and De Sordi guide this segment of the investigation. In the topic that deals with evaluation in the art courses, the presence of the artist-teacher and the emphasis given to the procedural aspect of the evaluation are highlighted; with Garcia, Feyerabend, Tourinho and Almeida, the process of knowledge construction and the sensitive view of the student's production are valued. Throughout the text, the need to transform traditional assessment models is emphasized. It is observed, in this research on evaluation in higher art courses, that attention is needed both in the process and in the final product, and that evaluation is conceived upon criteria that match subjective and objective issues. ||O artigo trata da problemática advinda da subjetividade inerente às avaliações realizadas nos ateliês dos cursos de arte do ensino superior. Busca-se contribuir para as pesquisas da área por meio da identificação de possíveis caminhos que conduzam à adoção de critérios que possibilitem o equilíbrio entre aquisição de conhecimento e educação pelo sensível. Parte-se de uma abordagem do ensino como um todo, no afã de incluir os cursos responsáveis pela habilitação de professores para o Ensino Fundamental; Descartes, Morin, Libâneo e Luckesi embasam esta parte introdutória. No que concerne à avaliação no ensino superior, destaca-se a necessidade de uma educação integral, voltada para o incentivo da pesquisa e pautada na relação entre especificidades da área e equilíbrio afetivo/ emocional; Masseto, Vieira e De Sordi norteiam este segmento da investigação. No tópico que trata da avaliação nos cursos de artes, é pontuada a presença do artista-professor e a ênfase atribuída ao aspecto processual da avaliação; com Garcia, Feyerabend, Tourinho e Almeida valorizam-se o processo de construção do conhecimento e o olhar sensível para a produção do estudante. Enfatiza-se, ao longo do texto, a necessidade de transformação dos moldes avaliativos tradicionais. Observa-se, na pesquisa sobre avaliação em cursos superiores de arte, que é necessária a atenção tanto no processo quanto no produto final, e que a avaliação seja concebida a partir de critérios que coadunem questões subjetivas e objetivas.
Periódico
Colaboradores
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Abrangência
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Autor
Salomé, Josélia Schwanka | Mendes, Maria Cristina
Data
16 de dezembro de 2020
Formato
Identificador
https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/18872 | 10.5585/eccos.n55.18872
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2020 EccoS – Revista Científica | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
Fonte
EccoS – Revista Científica; n. 55: Dossiê Avaliação da Aprendizagem; e18872 | 1983-9278 | 1517-1949
Assuntos
Higher education | Arts assessment | Pedagogical practices | Ensino superior | Avaliação em artes | Práticas pedagógicas
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | Artigo de convidado