Descrição
In this research we analyze the aesthetics of communicational identification and the territorial sensible dimension in the market of Guamá, located in Belém – PA, within the Brazilian Amazon. Using the ethnographic process, we tried to observe an international sensibility, presenting the notion of aesthetics of identification, how the interaction process occurs and how the territorial sensible dimension, as well as experiences and emotions express themselves in this location. We discussed the aesthetic expressiveness perceiving the spatial and temporal condition of the observed reality, as well as the sensible aspect of the place, that is, the market, whose essence is the common experience, the art of living.||Neste artigo, nós apresentamos reflexões acerca da estética da identificação comunicacional e a dimensão sensível territorial na feira do Guamá, localizada em Belém – PA, situada na Amazônia brasileira. Procuramos observar, por meio do processo etnográfico, a sensibilidade interacional, apresentando a ideia da estética da identificação, a maneira como ocorre o processo de interação e a dimensão sensível territorial, assim como o modo como as vivências e as emoções se expressam na localidade. Discutimos a expressividade estética com percepção à condição espacial temporal da realidade ali observada, bem como o aspecto sensível do lugar, isto é, a feira, que tem como essência o sentir em comum, a arte de viver.