-
Feminist theatres, a plural noun: work-of-memory on the narratives of feminism in the Brazilian theatre||TeatrAs feministas, substantivo feminino plural: trabalho-de-memória sobre as narrativas do feminismo no teatro brasileiro
- Voltar
Metadados
Descrição
In this essay, we propose the reconstruction of the meeting between Amelinha Teles, Cláudia Schapira and Fernanda Azevedo, promoted by the SESC Belenzinho and held in the heart of the celebrations of March 8, 2016. The memory is used as a method, drawing on the work of the German sociologist Frigga Haug (1992, 1996), in his considerations on the detective work that takes as a starting point the real experience of the people in the world and the Marxist theory of the examination of the material conditions discursively evoked by the women. In this way, we observe the practices of gender in the Brazilian theater area in a broad context, in which identity politics, social roles, feminisms and theatrical creation and production modalities take place in a historical arch of about 50 years. The recapture of 2016, therefore, makes use of the work-of-memory method in order to apply it to the examination of the social construction of gender in the theatre, as well as to invite the revision of this process, but in 2018, from the analysis itself, to the historical structures here discussed, in their contradictions that make them mobile and changeable.||O ensaio propõe a reconstrução do encontro presenciado pela autora entre Amelinha Teles, Cláudia Schapira e Fernanda Azevedo, promovido pelo SESC Belenzinho e ocorrido no bojo das comemorações de 08 de Março de 2016. A memória é empregada como método, inspirando-se no trabalho da socióloga alemã Frigga Haug (1992, 1996), em suas considerações sobre o trabalho detetivesco que toma como ponto de partida a experiência real das pessoas no mundo e a teoria marxista de exame das condicionantes materiais, discursivamente evocadas pelas mulheres. Observo, desse modo, as práticas de gênero na área do teatro brasileiro num enquadramento amplo, em que atuam as políticas de identidade, os papéis sociais, os feminismos e as modalidades de criação e produção teatrais, num arco histórico de cerca de 50 anos. A retomada do ano de 2016, portanto, lança mão do método de trabalho-da-memória a fim de aplica-lo ao exame da construção social de gênero feminino no teatro, assim como para convidar à revisão em ato, em 2018-19, desse processo e das estruturas históricas envolvidas, buscando apontar aqui as contradições que as tornam móveis e mutáveis.
Periódico
Colaboradores
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Abrangência
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Autor
Romano, Lúcia Regina Vieira
Data
18 de novembro de 2019
Formato
Identificador
https://periodicos.ufrn.br/artresearchjournal/article/view/17416 | 10.36025/arj.v6i1.17416
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2019 Lúcia Regina Vieira Romano (Autor)
Fonte
Art Research Journal: Revista de Pesquisa em Artes; Vol. 6 No. 1 (2019): Multidisciplinary Perspectives in the Field of Art | Dossier: ABRACE 20 Years: Celebrating Diversity | Dossier: XXVIII National Congress of the Art/Educators Federation of Brazil | ARJ – Art Research Journal: Revista de Pesquisa em Artes; v. 6 n. 1 (2019): Perspectivas multidisciplinares no campo da arte | Dossiê: ABRACE 20 Anos: Celebrando a Diversidade | Dossiê: XXVIII Congresso Nacional da Federação de Arte/Educadores do Brasil | 2357-9978 | 10.36025/arj.v6i1
Assuntos
Feminist a(r)tivism | Theatre and feminism | Brazilian feminist theatre | Work-of-memory | Frigga Haug | A(r)tivismo feminista | Teatro e feminismo | Teatro feminista brasileiro | Trabalho-de-memória | Frigga Haug
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion