Descrição
This article presents two methodological approaches to qualitative research that use films to obtain insights about the pedagogical practice of early childhood education. One refers to visual and multivocal ethnography developed by Tobin and colleagues, which gave rise to the classic work Pre-school in three cultures: Japan, China and the United States (1989); other, less well-known, is SOPHOS, an acronym for the Second Order Phenomenological Observation Scheme, developed and tested by two Danes: Hensen and Jensen (2004) for a European transnational research portrayed in a book by Cameron and Moss (2007). Although SOPHOS is inspired by Tobin’s research, it presents substantive differences as to the objectives pursued. These differences and their epistemological and methodological implications are discussed and illustrated through the description of their research.||Este artigo apresenta duas abordagens metodológicas de pesquisa qualitativa que utilizam filmes para obter compreensões sobre a prática pedagógica em educação infantil. Uma refere-se à etnografia visual e multivocal desenvolvida por Tobin e colaboradores, que deu origem à clássica obra Educação infantil em três culturas: Japão, China e Estados Unidos (2008); outra, menos conhecida, trata-se do SOPHOS, acrônimo para Second Order Phenomenological Observation Scheme – Esquema de Observação Fenomenológica de Segunda Ordem, desenvolvida e testada por duas dinamarquesas: Hensen e Jensen (2004) para uma pesquisa transnacional europeia retratada em livro de Cameron e Moss (2007). Embora SOPHOS se inspire na pesquisa de Tobin, apresenta diferenças substantivas quanto aos objetivos perseguidos. Essas diferenças e suas implicações epistemológicas e metodológicas são discutidas e ilustradas por meio da descrição das respectivas pesquisas.